Alle neuzen dezelfde kant op

door Wim Bouman | Jeugdzorg, Uit de praktijk

Eigenlijk schrok ik er wel een beetje van. Met de beste intenties wordt in de jeugdhulpverlening hulp aangeboden, maar de effectiviteit laat te vaak te wensen over. Dat is toch verdrietig? Een kind zit niet goed in z’n vel, is ongelukkig of erger. Wij – volwassenen met verstand van zaken – gaan ermee aan de slag en toch is het vaak maar een doekje voor het bloeden.

Misschien wel de grootste valkuil in een hulptraject is het idee dat de professional de oplossing heeft en het probleem zal wegnemen. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid bij de professional gelegd.

Het is van essentieel belang dat alle partijen – professional én ouders én kind – het belang van het proces inzien en er uitvoering aan geven. Dit is voor mij reden om bij de start van ieder traject om commitment te vragen.

Commitment heeft te maken met eigenaarschap en wie is eigenlijk eigenaar van het probleem? De professional? Of de hulpvrager? En is de hulpvrager bereid om in actie te komen om het probleem op te lossen?

Ik vraag daarom altijd letterlijk aan de cliënt: “Ik wil en kan je goed helpen, maar ik heb jou er voor nodig. Ben jij bereid om dagelijks dat kwartiertje te oefenen?”

En ook de ouders vraag ik expliciet om hun betrokkenheid “Vader/moeder zijn jullie bereid om hem/haar daarbij te helpen en te ondersteunen?”

De boodschap voor de cliënt wordt daarmee uiteindelijk: “Als wij deze driehoek kunnen maken dan gaat het ook lukken en wordt voor jou het leren een stuk makkelijker, maar als een van ons drieën het niet meer doet dan mislukt het hele traject.”

Gelukkig ontdekken vrijwel alle kinderen al na de eerste sessie dat het resultaten oplevert en dát helpt weer bij de motivatie om dagelijks dat kwartiertje te pakken.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder