Dreamschool

door Wim Bouman | Jeugdzorg, Uit de praktijk

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂

… oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z’n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet tegengekomen. Enfin, zij keek en ik keek mee.

(Voor diegenen die Dreamschool nog niet kennen, het is een programma met tien jongeren die om uiteenlopende redenen zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs en nu zonder startkwalificatie thuis zitten. Ze krijgen twee weken lang op verschillende manieren (levens)lessen aangereikt, maar worden ook geconfronteerd met hun eigen gedrag. Het uiteindelijke doel? Ze weer in beweging krijgen zodat ze de verantwoording nemen voor hun eigen toekomst.)

De jongeren uit dit programma zijn nog maar het topje van de ijsberg van het aantal jongeren dat in de jeugdzorg terecht komt. Net zoals bij enkelen uit Dreamschool komt uithuisplaatsing regelmatig voor. Binnen de jeugdzorg is dat een grote financiële last.

Hoe komt het nou dat deze jongeren zo ontsporen?
Zijn ze echt zo moeilijk? Of hebben ze het moeilijk?

Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens geboren wordt met een goed stel hersenen, alleen komt niet iedereen in de juiste omstandigheden terecht dat dat brein goed gevoed kan worden.

En als vervolgens school lesgeeft op een manier, die niet voldoende past bij de wijze waarop een leerling denkt en doet, dan zal de aangeboden lesstof niet goed landen.

Leerlingen gaan denken dat ze het niet kunnen, dat ze dom zijn en voor je het weet ontwikkelen ze belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en gaan ze problematisch gedrag vertonen.

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een manier die wel bij de leerling past, want “Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten” en is dat niet wat we op school goedbedoeld met alle onze uitgebreide instructies doen?

Is dit een probleem van het onderwijs? Ja, maar óók van de jeugdzorg want deze jongeren komen straks in die dure jeugdzorgtrajecten terecht.

Als Kernvisie methode in die eerste fase de kans krijgt om deze kinderen zo te laten leren, dat het past bij hun manier van denken en doen, dan zijn zij in staat om die basis – dat fundament – van kennis zo vast te leggen, dat het verdere leren veel beter verloopt.

Kernvisie methode kan de brugfunctie vervullen tussen passend onderwijs en jeugdzorg en die brugfunctie is hard nodig omdat beide domeinen naar elkaar wijzen als het gaat om de financiering van hulp. Iets met kind en wal en schip.

Terug op de bank voor de tv met onze jongste, beiden geboeid door de processen die in beeld werden gebracht. En toch, ik werd er niet blij van dat we in een wereld leven waarin we zo slecht voor onze jeugd zorgen.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder