Drukke kinderen in de klas

door Wim Bouman | Nieuws

*Onlangs viel mij een bericht op in het nieuws.* _Leerkrachten hebben steeds meer last van drukke kinderen in de klas. Dit beïnvloedt hun lesprogramma en hun functioneren. Dit wijten zij vooral aan de vele computerspelletjes en de televisie, aldus het bericht._

Vroeger toen televisie nog nauwelijks bestond, gingen wij op woensdagmiddag, bij de enige televisie in de straat , televisie kijken. Nu is televisie een onderdeel geworden van de dagelijkse gewoonten en staat deze vaak aan. Daarnaast is daar de computer en de Nintendo DS. Al deze middelen zorgen voor een hoge mate van input van visuele prikkels.
Hierdoor worden kinderen met een aanleg voor visueel denken (beelddenken) nog meer gestimuleerd om met hun visuele kant te gaan werken.

Visuele kinderen, zijn zeer gevoelig voor prikkels van buitenaf en daardoor snel afgeleid. Dit leidt nogal eens tot concentratieproblemen. Leslokalen hangen vol met tekeningen, de vensterbanken zijn bezet met handvaardigheidwerkstukken en dan volgen ook nog de thema’s zoals Pasen, Kerstmis etc., die nog een plekje moeten krijgen.

Scholen doen er goed aan om kinderen een overzichtelijk lokaal te bieden, zonder tierelantijnen. Een strak en overzichtelijk lokaal geeft de rust, die kinderen en leerkrachten zo hard nodig hebben.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder