Opnieuw staat het onderwijs voor een uitdaging door de opkomst van slimme manieren om toetsen en examens te doorstaan. Vroeger begonnen we met spiekbriefjes, gevolgd door wetenschappelijke rekenmachines waarin we stiekem informatie bewaarden. Daarna kwamen smartphones en slimme horloges waarmee je het hele internet tot je beschikking had.

En wat gebeurt er? Mobiele telefoons worden in beslag genomen, horloges moeten af, rekenmachines worden gereset, en natuurlijk wordt er streng gecontroleerd op spieken.

De eerste vraag die bij me opkomt is: ‘Waarom gaan studenten eigenlijk spieken?’ Het lijkt erop dat de lesstof niet goed genoeg is geland.

De volgende vraag is: ‘Hoe komt dat dan?’

Jaren geleden heb ik al eens gezegd: ‘Laat studenten gewoon spieken.’ Je herinnert je het vast nog wel van vroeger: je begreep de lesstof niet helemaal, dus maakte je een spiekbriefje. En raad eens? Negen van de tien keer had je het spiekbriefje helemaal niet meer nodig, want je kon de inhoud ervan zo voor de geest halen. De informatie was inmiddels in je hoofd terechtgekomen. Dankzij de gefocuste aandacht die je eraan besteedde, bleef het in je geheugen hangen.

Dus als het doel is om studenten kennis te laten vergaren (zelfs als dat via spieken gebeurt), laat ze dan gewoon spieken!

Nu is er weer een nieuw fenomeen: ChatGPT. Dit is een computerprogramma dat op basis van enkele goed gekozen trefwoorden tekst kan genereren. Leerlingen en studenten maken hier dankbaar gebruik van. Ze hoeven niet langer uitvoerige essays te schrijven, want het programma doet al het werk voor hen.

Het onderwijs noemt dit fraude, en we lijken opnieuw in een kat-en-muisspel beland te zijn tussen studenten en docenten. Maar we kunnen ook à la Omdenken het probleem omarmen!

Laat studenten teksten genereren met behulp van ChatGPT en deze vervolgens herschrijven in hun eigen woorden. Laat ze ook de bronnen opzoeken, vermelden en op onderzoek uitgaan om te kijken of die bronnen betrouwbaar zijn.

Doordat ze zo intensief met de informatie bezig zijn, zal de kennis uiteindelijk doordringen. En dat was toch het oorspronkelijke doel?

Je kunt vooruitgang niet tegenhouden. Je kunt het zien als een bedreiging, maar je kunt ook kijken naar de nieuwe mogelijkheden die het biedt.

Foto: Sanket Mishra via Pexels

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder