Ajax en het ontwikkelingsperspectiefplan

door Wim Bouman | Schoolsysteem

Als jongen van 15/16 jaar ging ik met mijn oudere broer regelmatig naar het Ajax-stadion De Meer in Amsterdam. Wij deden dat ‘op de duim’. Oftewel liftend. Met onze Ajax-dassen om werden we meestal binnen een minuut meengenomen. Vanuit Naarden ongeveer 20 minuten rijden.

We zagen Johan Cruijff, Barry Hulshof, Ruud Krol, Piet Keizer, Sjaak Zwart, enz. Als echte fan kende ik alle spelers en hun kwaliteiten. En al die spelers waren fantastisch op elkaar ingespeeld.

Van tijd tot tijd moet er natuurlijk weer vernieuwing plaatsvinden in een team en dat heeft altijd tijdelijk gevolgen voor de resultaten. Op dit moment met wel zeer ernstige gevolgen, want Ajax staat op de laatste plaats in de competitie.

Er zullen toch maar 17 miljoen mensen een mening over je prestaties hebben tijdens je wekelijkse rapportbespreking.

Leerlingen op de basisschool krijgen ieder halfjaar een Cito (of andere) toets. Het resultaat hiervan laat zien hoe je er voorstaat. Of deze toetsen ook werkelijk het vermogen van alle leerlingen weergeven waag ik te betwijfelen (in mijn eerdere blogs Toetsen en TestenGeachte dames en heren en De Cito-toets).

Deze resultaten worden vervat in het leerlingvolgsysteem en dit leerlingvolgsysteem wordt onder andere gebruikt om een ontwikkelingperspectiefplan (OPP) te maken. Een plan om leerlingen op hun niveau door het basisonderwijs te loodsen.

Een voorbeeld. Wanneer een leerling in groep 5 zit en de leerresultaten laten te wensen over dan gaat men een OPP maken. Men neemt de resultaten die tot dan toe gemeten zijn via de Cito-toetsen en trekken deze resultaten door (extrapoleren deze) naar einde groep 8.

Het resultaat is vaak dat een leerling met een OPP in groep 8 uitstroomt op groep 6 niveau. Goed bedoeld om de leerling niet op de tenen te laten lopen. Maar zo geven we het probleem wel met diezelfde leerling mee naar het voortgezet onderwijs. In onze dagelijkse praktijk zien wij dat leerlingen hier sociaal-emotioneel veel last van hebben.

Men trekt dus de resultaten uit het verleden door naar de toekomst, alsof er in de tussentijd geen ontwikkeling plaatsvindt met mogelijk versnelde groei. Iedere ouder weet toch dat geen enkel kind zich in een rechte lijn ontwikkelt?! Dat gaat altijd met vertragingen en groeispurten gepaard.

Meestal zegt school dat er tussentijds evaluaties plaatsvinden, maar ik kom te vaak tegen dat men een leerling gewoon het uitgestippelde pad uit laat lopen.

Terug naar het voetbal. Wanneer je een speler alleen maar ballen in de voet aanspeelt komt er geen inspanning om naar de bal te sprinten. Je zal daarvoor de bal juist ruim voor de speler moeten plaatsen zodat deze snelheid moet maken om de bal te halen.

En dan natuurlijk ook terug naar Ajax, want als we de techniek van het extrapoleren nu zouden toepassen dan gaat Ajax dit seizoen degraderen.

Wedden dat dat niet gaat gebeuren? 😉

Foto: Theodor Meyer via Pexels

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder