Waardevolle vaardigheden die kinderen leren door … gamen

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Ken je dat? De frustratie wanneer je kind voor de zoveelste keer niet achter z’n (spel)computer vandaan te … is? Het is begrijpelijk dat je zorgen maakt over de tijd die je kind spendeert aan gamen. Maar weet je dat gamen niet alleen maar tijdverdrijf is? Het biedt kinderen ook de kans om waardevolle vaardigheden te ontwikkelen die ze later in hun carrière kunnen gebruiken. Ik heb een paar van die vaardigheden voor je op een rijtje gezet.

Probleemoplossing en kritisch denken

Gamen vereist vaak het oplossen van complexe problemen en het nemen van strategische beslissingen. Kinderen leren om snel te denken, prioriteiten te stellen en strategisch te handelen om obstakels te overwinnen. Zie dat maar eens tegen te komen in het onderwijs waar we informatie over leerlingen uitstrooien (en verwachten dat ze deze tot zich nemen). Deze vaardigheden zijn van onschatbare waarden in veel beroepen.

Samenwerken en communicatie

Veel games bevorderen teamwork en samenwerking. Kinderen leren hoe ze effectief kunnen communiceren en samenwerken met anderen om doelen te bereiken. Deze sociale vaardigheden zijn niet alleen nuttig in de huidige wereld, maar ook in toekomstige banen waar teamwork essentieel is. En niet alleen in je toekomstige werk is dat handig, maar in je persoonlijke leven natuurlijk ook.

Doorzettingsvermogen

In games worden kinderen vaak geconfronteerd met uitdagingen en tegenslagen. Dit leert hen doorzettingsvermogen en volharding, wat cruciaal is voor het overwinnen van obstakels in zowel hun persoonlijke als professionele leven. Misschien kan de generatie curling-ouders daar zelfs nog wat van leren.

Ruimtelijk inzicht en strategie

Veel games vereisen een goed ruimtelijk inzicht en strategisch denken. Deze vaardigheden kunnen van pas komen in banen die betrekking hebben op architectuur, ontwerp, logistiek en nog veel meer.

Informatiebeheer

In veel moderne games moeten spelers grote hoeveelheden informatie verwerken, organiseren en gebruiken om beslissingen te nemen. Dit vermogen om informatie effectief te beheren kan later van pas komen in beroepen waar gegevensananlyse en besluitvorming een rol spelen.

Digitale geletterdheid

Gamen draagt bij aan digitale geletterdheid van kinderen. In een wereld die steeds meer afhankelijk is van technologie zijn deze vaardigheden van onschatbare waarde voor de toekomstige arbeidsmarkt.

Terwijl kinderen opgroeien en de school verlaten zullen ze merken dat de wereld van werk voortdurend evolueert (toen mijn lief aan haar studie begon bestond het beroep waar ze 4 jaar later in zou stappen niet eens). Nieuwe beroepen zullen ontstaan en de vaardigheden die ze hebben ontwikkeld door te gamen kunnen hen helpen om zich aan te passen aan deze veranderende omgeving.

Wat blijft is dat je als ouder een evenwicht moet zien te vinden tussen gamen en andere activiteiten en ja dat is lastig. Je speelt een belangrijke rol in het begeleiden en ondersteunen van je kind bij het ontwikkelen van evenwichtige gamegewoonten. Maar is dat niet waar opvoeden juist om gaat?

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder