Eigenlijk doen we niets nieuws

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Kernvisiecoaches leren leerlingen woordbeelden vast te leggen in hun langetermijngeheugen. Dat deed men vroeger ook al door bordwoorden aan te bieden die leerlingen na moesten schrijven.

Wij leren leerlingen de letters op de juiste manier te vormen, zodat zij ook gewoon aan elkaar kunnen schrijven. Dat deden we vroeger ook al.

Wij leren leerlingen duidelijk te schrijven, zodat zij zelf kunnen ontdekken dat zij ook woorden fout schrijven en deze zelf kunnen corrigeren. Dat deden we vroeger ook al.

Wij leren leerlingen die lastige woordcategorieën zo te benaderen dat zij deze ook goed gaan schrijven. Dat deden we vroeger ook al.

Wij leren leerlingen de werkwoordspelling te vereenvoudigen, zodat het geen obstakel meer voor ze vormt. Dat deden we vroeger ook al.

Wij leren leerlingen consequent gebruik te maken van de uitkomsten van de sommen tussen 1 en 20 en daarmee te rekenen. Dat deden we vroeger ook al.

Wij leren leerlingen de uitkomsten van de tafels zo te gebruiken dat vermenigvuldigen en delen geen probleem meer vormen. Dat deze we vroeger ook wel.

Wij laten de leerlingen cijferend rekenen zodat zij die uitkomsten van die sommen tussen 1 en 20 en de tafels blijven gebruiken, waardoor de automatisering blijft. Dat deden we vroeger ook al.

Los van het feit dat Kernvisie methode is gebaseerd op wetenschappelijke uitgangspunten, wordt ons steeds gevraagd of wij wel wetenschappelijk zijn. Grappig toch? We doen wat we vroeger ook al deden. Maar alleen een beetje vergeten zijn.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder