Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

door Wim Bouman | Jeugdzorg, Uit de praktijk

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.
Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D, autisme of hoogbegaafdheid, viel de deur dicht.

Wij hebben het altijd anders gezien. Want wie met kinderen werkt, weet: dyslexie staat zelden op zichzelf. Vaak zie je het samengaan met andere eigenschappen. Geen stoornissen, maar karaktereigenschappen die sterker ontwikkeld zijn dan gemiddeld.

Daarom hebben wij kinderen met comorbiditeit ook nooit uitgesloten. Het hoorde er gewoon bij.

“Ik kan je alleen helpen als je geen problemen hebt”

Afgelopen week sprak ik een jongeman van begin 20. Basisschool niet afgemaakt. Van de ene hulpverlener naar de andere gestuurd.

Zijn pijnlijke conclusie?
“Ik kan je alleen helpen als je geen problemen hebt.”

Stel je dat eens voor. Je loopt met je rugzak vol ervaringen een praktijk binnen, en iemand zegt eigenlijk: “Sorry, je rugzak is te zwaar, ik help je pas als hij leeg is.”
En precies dáár gaat het mis.

Kinderen die op meerdere vlakken uitdagingen ervaren, hebben niet méér hokjes nodig, maar juist iemand die verder kijkt.

Hoe klein het begint

Stel je een kind voor dat zich in de klas niet op z’n plek voelt.
De drukte is te veel. De leerkracht – ook overprikkeld – schiet uit zijn slof.

In alle rumoer glipt er net dat ene stukje uitleg voorbij.
Een halve zin, een belangrijk detail … weg.
En voor je het weet mist het kind de aansluiting en raakt het achterop.

Het kind trekt zich terug. Resultaten lopen terug.
De school trekt aan de bel.
“Wat is er aan de hand?”

En voor je het weet gaat de trein rijden: testen, protocollen, onderzoeken.
Wat klein begon, wordt groot gemaakt.

Wat kinderen écht nodig hebben

Niet nóg een etiket.
Niet nóg een stapel protocollen.

Maar iemand die zegt:
“Ik zie je.”
“Ik begrijp je.”
“En ik help je leren op een manier die bij jou past.”

Kinderen hebben houvast nodig, geen extra ballast.
Ze hebben iemand nodig die kijkt naar hun mogelijkheden in plaats van naar hun beperkingen.

Dat is waar wij ons dagelijks voor inzetten. In de begeleiding van kinderen én door professionals op te leiden in de Kernvisie methode. Want leren wordt pas krachtig als je kijkt naar het kind zelf, niet alleen naar het label.

Moraal van dit verhaal:
Door breder te kijken en kinderen niet uit te sluiten, voorkom je dat kleine hobbels grote problemen worden. Elk kind verdient iemand die hem of haar écht ziet.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Laatst was ik op een school van een van mijn cliënten om uitleg te geven over de Kernvisie methode. Terwijl ik sprak over deze andere, innovatieve benadering van leren, ontstond er een leuke discussie over het aanleren van taal en spellingsregels. Een simpele...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder