Boter op je hoofd

door Wim Bouman | Nieuws

Sinds 1 januari 2009 is de vergoeding van diagnostiek en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie in het basispakket van de zorgverzekering opgenomen. Bij ‘enkelvoudige’ dyslexie mag er géén sprake zijn van bijkomende stoornissen zoals ad(h)d. Dit moet door een diagnosticus vastgesteld worden. Deze behandelingen worden gedaan in een geselecteerd aantal dyslexiecentra.

De resultaten van deze vaak 14 maanden durende aanpak worden als zeer matig ervaren. Natuurlijk wanneer je 14 maanden iemand wekelijks volpropt met spellingsregels, dan zal er vast wel iets blijven hangen. Dit klinkt wat negatief, maar dit komt uit de koker van verschillende ouderorganisaties, die zich bezighouden met “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie.

Deze dyslexiecentra hebben het zich ook nog eens makkelijk gemaakt, door te claimen dat er géén sprake mag zijn van bijkomende stoornissen zoals ad(h)d. Dit terwijl ad(h)d ook een symptoom is van dyslexie en geen aparte afwijking is. Dus wanneer je kind een beetje druk is of in het hoofd druk is, dan gaat de vergoeding niet op. Hoe meer je last hebt van dyslexie, des te minder kans je hebt op een vergoeding. De wereld op zijn kop. Ik vind het een schande hoe deze “zakkenvullers” zo hun gang kunnen gaan. De officiële dyslexiecentra: Boter op je hoofd.

In mijn praktijk komen juist de “zware gevallen”. Vaak zijn ouders radeloos en ben ik hun laatste strohalm. Gelukkig verlaten de meeste kinderen binnen 4 maanden (max. 7 sessies) met veel resultaat weer mijn praktijk.

_De overheid zou heel veel geld besparen wanneer men de Kernvisie methode landelijk zou invoeren …_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder