Denken met je ogen

door Wim Bouman | Nieuws

Ik lees net een artikel in het maandblad ‘Groter Groeien’ editie nummer 9-2011, over “beelddenken”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/beelddenken. Hierin wordt, Agnes Oosterveen van ‘Ik leer anders’ geciteerd. Een paar dingen moeten mij even van het hart.

Agnes vertelt in het verhaal in ‘groter groeien’ heel veel leuke dingen, maar het begrip beelddenken is te eng geformuleerd. Ook de wetenschappelijke wereld rondom “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie en andere “leerproblemen”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/hoe-ontstaat-een-leerprobleem, zet vraagtekens bij het feit dat mensen uitsluitend in beelden zouden denken. Ieder mens denkt op 4 verschillende wijzen: visueel (beelden), auditief( op het gehoor, kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand) . Al deze denksystemen gebruiken wij ook, echter wij hebben voorkeuren in het gebruik van deze systemen.

De kinderen waar wij over spreken zijn kinderen, die een voorkeur hebben om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden en met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor de andere leerstijl van deze kinderen. Dit noemen wij een rechtsgeoriënteerde leerstijl. Wanneer wij onze hersenen grofweg indelen dan spreken wij van een linker- en een rechterhersenhelft. Links zit grofweg onze ratio, zoals tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgordes, logica en details. De rechterhersenhelft verzorgt emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziek en gevoel.

De leerproblematiek ontstaat doordat het onderwijs de informatie aanreikt voor de linkerhersenhelft, terwijl deze categorie kinderen een voorkeur hebben om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit dus niet aan. Dit is niet het onvermogen van het kind, maar het onvermogen van het onderwijs om hiermee rekening te houden.

Empirisch onderzoek wijst uit dat 35% van de mensen een voorkeur heeft om visueel te denken met als tweede systeem het gevoelssysteem. Zo’n 25% van de mensen heeft als voorkeur om gevoelsmatig te denken met als tweede systeem het visuele systeem. Dit betekent dat zo’n 60 % van de mensen, niet aansluit op het huidige onderwijssysteem.

Door het slimme karakter van deze mensen, is het overgrote deel in staat om het op school goed te doen. Maar vanzelf gaat het niet. Zo’n 15 %, dit is zo’n 5 tot 10 % van de totale populatie, van deze groep ontmoet leerproblemen en zou de informatie op een andere wijze aangeboden moeten krijgen. Nu zetten wij ze neer als probleemgevallen: dyslexie, add,en adhd.

50 jaar geleden waren linkshandigen de probleemgevallen. Dat was een afwijking. Wij bonden deze mensen de linkerarm op de rug om hen te stimuleren rechts te gaan gebruiken. Tegenwoordig is het links zijn geaccepteerd en maken wij aanpassingen in het aanbod voor de linkshandige. *Nu staan wij voor de uitdaging om de rechtsgeoriënteerde leerlingen op hun manier te laten leren.* Dit betekent dat het linksgeoriënteerde onderwijs de leerstof zodanig moet gaan aanbieden, dat kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl deze eenvoudig kunnen verwerken.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder