Drukke kinderen in de klas

door Wim Bouman | Nieuws

*Onlangs viel mij een bericht op in het nieuws.* _Leerkrachten hebben steeds meer last van drukke kinderen in de klas. Dit beïnvloedt hun lesprogramma en hun functioneren. Dit wijten zij vooral aan de vele computerspelletjes en de televisie, aldus het bericht._

Vroeger toen televisie nog nauwelijks bestond, gingen wij op woensdagmiddag, bij de enige televisie in de straat , televisie kijken. Nu is televisie een onderdeel geworden van de dagelijkse gewoonten en staat deze vaak aan. Daarnaast is daar de computer en de Nintendo DS. Al deze middelen zorgen voor een hoge mate van input van visuele prikkels.
Hierdoor worden kinderen met een aanleg voor visueel denken (beelddenken) nog meer gestimuleerd om met hun visuele kant te gaan werken.

Visuele kinderen, zijn zeer gevoelig voor prikkels van buitenaf en daardoor snel afgeleid. Dit leidt nogal eens tot concentratieproblemen. Leslokalen hangen vol met tekeningen, de vensterbanken zijn bezet met handvaardigheidwerkstukken en dan volgen ook nog de thema’s zoals Pasen, Kerstmis etc., die nog een plekje moeten krijgen.

Scholen doen er goed aan om kinderen een overzichtelijk lokaal te bieden, zonder tierelantijnen. Een strak en overzichtelijk lokaal geeft de rust, die kinderen en leerkrachten zo hard nodig hebben.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder