Krachtig anders leren heeft een nieuwe cover!

door Wim Bouman | Nieuws

Toen ze 9 jaar was tekende ze zZiep en samen met haar oma wist ze haar tekening om te toveren tot een echte knuffel. Het zaadje was gepland.

School was niet echt haar ding. Ze voelde zich vaak het dommerdje van de klas, maar wist zich met haar humor gelukkig wel staande te houden.

Praktische oplossing vond ze ook. Zo ruilde ze haar taalwerk (jakkes) tegen het rekenwerk (dat kan ik wel) van haar beste vriendin.

Niet handig vanuit het standpunt van volwassenen gezien want je gaat naar school om iets te leren, maar wel oplossingsgericht en daar heb je later ook heel veel aan.

Groep 7 heeft ze 2x gedaan. In dat jaar gingen we ook hard aan de slag met de Kernvisie methode en heeft ze een stevige basis gelegd. Je zag haar zelfvertrouwen groeien! Ook haar rol in de klas veranderde. Van grappenmaker naar gemotiveerde leerling met veel aandacht voor het welbevinden van haar klasgenoten en de goede sfeer in de klas.

Haar favoriete vak op het vmbo-tl (met twee vingers je neus, maar wel gezellig mam) was geschiedenis. Met een vader die verzot is op geschiedenis vraag ik me nog steeds af of het met de paplepel ingegeven is of gewoon in haar dna zit.

Na het vmbo wilde ze geschiedenisleraar worden (of straaljagerpoot of astronaut), maar dan moet je eerst nog havo doen (nee mam, echt niet!) of een mbo opleiding afronden. Het werd het laatste.

Wat vind je leuk om te doen en waar ben je goed in? Zo’n ander uitgangspunt dan de verplichte jaren waarin steeds de focus ligt op waar je niet goed in bent. Het werd crossmedia (o.a. grafische vormgeving), een driejarige opleiding die haar paste als een jas. Tijdens de acht maanden stage leerde ze óntzettend veel … maar vooral dat ze niet haar dagen achter een bureau wil slijten.

Nu is ze 20 en wil ze vooral op avontuur, astronaut worden lijkt haar nog steeds wel wat ;-). Geschiedenis? Misschien later.

Terwijl ik dit schrijf maakt zij zich klaar voor een selectiedag voor haar vervolgopleiding. Ze heeft een plan.

Ondertussen plukken wij de vruchten van haar grafische talenten en heeft Krachtig anders leren na 11 jaar een nieuwe cover!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder