Chronische overschatting

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Een cliëntje vertelde me dat de juf boos op haar was geweest. Ze vertelde dat zij een rekenopdracht had gekregen. Er stond het sommetje 36/3.

De juf zei tegen het meisje ‘Haal de helen eruit’. Het meisje – inmiddels wel gewend dat zij de instructies niet direct in één keer volledig begrijpt – besluit te kijken of ze er zelf uit kan komen.

Na 10 minuten komt de juf weer langs en ziet dat er nog niets op papier staat. De juf is geïrriteerd en zegt tegen het meisje, dat ze weer zit te lanterfanteren.
‘Maar ik begrijp de som niet’, reageert het meisje.
De juf herhaalt ’Haal de helen eruit’, waarop het meisje de juf aankijkt en zegt ‘Ik weet niet wat u bedoelt’.
‘Nou gewoon, haal de helen eruit’.
‘Wat zijn de helen, juf?’

Vanuit de kijk van een volwassene zijn sommige dingen zo logisch als wat, maar dat zelfde geldt niet voor kinderen en laat zich bij hen zeker niet op dezelfde leeftijd zien.

Wanneer je aan een kind vraagt, ‘wat is negen plus één’ dan komt al snel ‘tien’. Vraag je daarna ‘wat is negen plus twee’, dan zie je veel kinderen gewoon opnieuw een berekening maken. Terwijl je als volwassene toch denkt ‘Als negen plus één tien is dan is het logisch dat negen plus twee elf is. Als volwassene beredeneren wij ook vanuit ons eigen perspectief. Maar wat voor ons logisch is, hoeft voor een kind helemaal (nog) niet zo logisch te zijn. De hersenen zijn op vele gebieden nog lang niet voldoende ontwikkeld. Toch hebben wij volwassenen de neiging om kinderen veel meer toe te dichten dan zij kunnen. Het is belangrijk om je hier van bewust te zijn.

Het volgende verhaal wil ik je niet onthouden. Een jongen kreeg een rekentest te doen om voeding te hebben voor een voortganggesprek over het rekenen. De dame die de test afnam zat tegenover de jongen. Zij legde drie ronde schijfjes op de tafel en legde er daarna nog twee bij. ‘Hoeveel schijfjes liggen er?’ was haar vraag. ‘Vijf’ zei de jongen. ‘Welk sommetje hoor daarbij?’ ‘Vier plus één’, zei de jongen. ‘Nee, dat is niet goed’ zei de dame, ‘Kijk, ik doe er nog één’.

Ze legde dit keer vier schijfjes op tafel en voegde er drie aan toe. ‘Hoeveel liggen er nu?’ ‘Zeven’ zei de jongen. ‘Welk sommetje hoort daarbij?’ ‘Vijf plus twee’ zei de jongen. ‘Nee’, zei de dame ‘Kijk, ik leg er vier neer en voeg er drie toe, dus dat is vier plus drie.’

‘Oh, bedoelt u dat’, zei de jongen en hij maakte de andere opgaven helemaal goed. Wel stond er in het rapport dat hij het eerst niet begreep …

_Hoewel het voor ons volwassenen logisch is, dat de schijfjes als som benoemd worden, is de jongen alleen naar de uitkomst gevraagd. Bij die uitkomst passen verschillende sommetjes, er is dus niets mis met zijn antwoorden. Had de dame specifiek naar het sommetje dat bij de schijfjes die op tafel liggen gevraagd, dan was het een heel ander verhaal geweest._

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder