De vrije school goed voor visueel ingestelde kinderen?

door Wim Bouman | Schoolsysteem

Op de vrije school heeft men de neiging om veel zaken beeldend uit te drukken. Dit lijkt dus heel goed voor beelddenkers, echter het tegendeel is waar.

Wanneer je een beelddenker het woord “schaap” wil leren en je geeft het woord en de afbeelding van een schaap, dan zal aandacht van de beelddenker eerst naar de afbeelding gaan, terwijl je het kind het woord wil leren. Beelddenkers hebben de woorden dus kaal nodig, zonder afbeelding of andere tierelantijntjes. Zij kunnen prima een verbeelding in hun hoofd maken hoe een schaap eruit ziet.

Bij het zien van een afbeelding zal de beelddenker sneller gaan associëren met fantasie of een eerdere gebeurtenis. Dit zal hem of haar dus afleiden.

De vrije school zal veel goede elementen hebben, maar mijn ervaring met de vrije school is, dat zij niet echt open staan voor nieuwe ontwikkelingen of ideeën. Natuurlijk generaliseer ik op dit moment. Ik ben daarom altijd bereid om een school te bezoeken wanneer zij interesse hebben in wat de Kernvisie methode voor een kind zal betekenen.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder