Onlangs meldde een moeder zich bij mij. Zij zocht hulp voor haar dochter van 7 jaar. Het meisje deed het in groep één en twee prima. Zij was ook heel leergierig en vroeg om schrijf- en rekenwerk. Dat ging ook prima. Men heeft er zelfs nog even over gedacht om haar groep drie over te laten slaan. Toch maar gewoon de weg volgen, zij ging naar groep drie.
Vanaf dat moment ging het mis. Zij kon haar draai niet vinden, de opdrachten werden niet voldoende begrepen en langzamerhand begon zij “faalangst, belemmerende overtuigingen (ik kan het toch niet)”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/faalangst en “concentratieproblemen”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/concentratieproblemen te ontwikkelen.
Ik zie dit bij veel kinderen gebeuren. In groep één en twee mogen zij naar interesse allerlei dingen doen, vinden het leuk en doen het graag. Vanaf groep drie gaat het van mogen naar moeten. Ineens worden de kinderen ingedamd en moeten zij zich volgens een bepaald keurslijf gaan gedragen. Dit is het moment dat zeker zo’n 20 % van de kinderen begint af te haken. Omdat de informatiestroom niet goed aansluit bij hun leerstijl. Zij gaan maniertjes ontwikkelen om toch tot oplossingen te komen en automatiseren daardoor veel minder dan nodig is om verder te kunnen komen.
Terug naar het meisje. Zij heeft in groep 3 extra ondersteuning gekregen. Dat wil zeggen, men heeft alles dat eerder niet lukte nog een keer aangeboden in de verwachting dat zij het dan wel op zou pakken. Dit is niet echt gelukt.
School benaderde haar moeder met de mededeling dat de extra ondersteuning van haar dochter werd gestopt. Het argument was, dat ieder kind recht heeft op één jaar extra ondersteuning en die heeft zij nu gehad.
*_Volgens mij hebben school en hun leerkrachten de verplichting om alles in het werk te stellen om kinderen te helpen bij hun leren. Mag je een kind zo laten vallen?_*
De wereld op zijn kop.
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties