Doubleren, zittenblijven of een jaartje overdoen …

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Er zijn veel termen voor hetzelfde. Een kind zit niet op het niveau, dat aan het einde van het jaar nodig is, om het volgende leerjaar succesvol te laten verlopen.

Nu is een volgend leerjaar succesvol laten verlopen een breed begrip. Wanneer er wordt besloten om een leerling te laten doubleren is het uitgangspunt dat het de aangereikte stof nog een keer kan opnemen en dat het dan wél zal beklijven. Ik heb daar een ander kijk op. Wanneer je een leerling het zelfde aanbiedt en op dezelfde manier, dan zal het resultaat gelijk zijn aan het vorige leerjaar. Echter dan kan het niet meer blijven zitten, dus moet de leerling maar over met een achterstand.
Wanneer we de lesstof op een andere wijze aanbieden, is de kans groter dat er resultaten komen. Dus zonder andere aanpak, heeft een jaartje overdoen geen zin.

Aan de andere kant zie ik een meisje van 7 jaar in mijn praktijk dat van groep 3 overgaat naar groep 4. Dit meisje beheerst nauwelijks de letters en komt niet verder dan woordjes in het pi-dictee voor iemand met 5 maanden leesonderwijs. Onder het motto ‘groep drie is nog een beetje wennen aan het leren’, heeft ze twee jaar spelenderwijs geleerd. Het meisje kan nauwelijks woordjes schrijven, houdt haar pen verkeerd vast en drukt door het papier.

Nu heb ik veel respect voor leerkrachten, maar volgens mij behoort het tot de taak van een leerkracht om kinderen een basis aan te leren en hierop te corrigeren. Een leerkracht is er, in mijn ogen, om een kind te begeleiden en dingen aan te leren en zou toch ook moeten zien dat een leerling een verkeerde houding aanleert.

Het lijkt wel of de leerkracht steeds meer een facilitator van materialen is, dan iemand die aandacht heeft voor de prestaties van het individu. Dit klinkt onaardig, maar is zeker niet beledigend bedoeld, want wanneer een leerkracht 25 tot 30 kinderen moet begeleiden, dan ontkom je daar niet aan. Maar op de Cito uitslag staat niet vermeld onder welke omstandigheden een leerling moet leren. Ik zie in ieder geval geen verhoudingsgetal van het aantal leerlingen in de klas en de algemene uitslag van een Citotoets. Het zou best interessant zijn om te zien of hier een correlatie te maken is.

Het meisje is nu twee sessies verder, ze kan alle letters van het alfabet reproduceren en schrijft ze niet meer verkeerd om. Door woordbeelden visueel op te slaan is ze in staat om woorden goed te reproduceren. Zij kan het dus wel. Het moet er alleen anders in.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder