Doubleren, zittenblijven of een jaartje overdoen …

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Er zijn veel termen voor hetzelfde. Een kind zit niet op het niveau, dat aan het einde van het jaar nodig is, om het volgende leerjaar succesvol te laten verlopen.

Nu is een volgend leerjaar succesvol laten verlopen een breed begrip. Wanneer er wordt besloten om een leerling te laten doubleren is het uitgangspunt dat het de aangereikte stof nog een keer kan opnemen en dat het dan wél zal beklijven. Ik heb daar een ander kijk op. Wanneer je een leerling het zelfde aanbiedt en op dezelfde manier, dan zal het resultaat gelijk zijn aan het vorige leerjaar. Echter dan kan het niet meer blijven zitten, dus moet de leerling maar over met een achterstand.
Wanneer we de lesstof op een andere wijze aanbieden, is de kans groter dat er resultaten komen. Dus zonder andere aanpak, heeft een jaartje overdoen geen zin.

Aan de andere kant zie ik een meisje van 7 jaar in mijn praktijk dat van groep 3 overgaat naar groep 4. Dit meisje beheerst nauwelijks de letters en komt niet verder dan woordjes in het pi-dictee voor iemand met 5 maanden leesonderwijs. Onder het motto ‘groep drie is nog een beetje wennen aan het leren’, heeft ze twee jaar spelenderwijs geleerd. Het meisje kan nauwelijks woordjes schrijven, houdt haar pen verkeerd vast en drukt door het papier.

Nu heb ik veel respect voor leerkrachten, maar volgens mij behoort het tot de taak van een leerkracht om kinderen een basis aan te leren en hierop te corrigeren. Een leerkracht is er, in mijn ogen, om een kind te begeleiden en dingen aan te leren en zou toch ook moeten zien dat een leerling een verkeerde houding aanleert.

Het lijkt wel of de leerkracht steeds meer een facilitator van materialen is, dan iemand die aandacht heeft voor de prestaties van het individu. Dit klinkt onaardig, maar is zeker niet beledigend bedoeld, want wanneer een leerkracht 25 tot 30 kinderen moet begeleiden, dan ontkom je daar niet aan. Maar op de Cito uitslag staat niet vermeld onder welke omstandigheden een leerling moet leren. Ik zie in ieder geval geen verhoudingsgetal van het aantal leerlingen in de klas en de algemene uitslag van een Citotoets. Het zou best interessant zijn om te zien of hier een correlatie te maken is.

Het meisje is nu twee sessies verder, ze kan alle letters van het alfabet reproduceren en schrijft ze niet meer verkeerd om. Door woordbeelden visueel op te slaan is ze in staat om woorden goed te reproduceren. Zij kan het dus wel. Het moet er alleen anders in.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder