*”Dyslexie is een ernstige stoornis, die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.” _Bron: Stichting Dyslexie Nederland._*

De beperking zit niet in het kind! De beperking zit in de wereld om hen heen. School is niet in staat deze kinderen te bereiken. Leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers bieden informatie aan op een manier die niet optimaal werkt voor visueel ingestelde kinderen.

Het zijn eigenlijk twee verschillende werelden, die proberen te communiceren. Was er niet eens iets soortgelijks over Venus en Mars? Alleen gaat het nu niet over mannen en vrouwen, maar over de manier van kennisoverdracht.

Een vraag of opdracht wordt door een visueel ingesteld kind vaak op verschillende manieren bekeken. Welke interpretatie van de vraag is de juiste? Wat voor de één een volkomen logische vraag is, blijkt voor de ander een puzzel te zijn. Uiteindelijk moet een kind kiezen welke verklaring het gaat volgen, met de kans dat hij of zij geen antwoord geeft op de ‘volkomen logische vraag’ van juf of meester.

Hoe vaak hoort een kind ‘Als je het niet begrijpt, kom dan bij me, dan leg ik het uit’? Maar als datzelfde kind denkt dat het de stof begrijpt, vraagt het niet om hulp. Is dit miscommunicatie of onvermogen? En indien het laatste, wiens onvermogen is het dan?

Helaas wordt dit gezien als een (eenzijdige) ernstige stoornis.

Als leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers zich meer bewust zijn van de kenmerken van visueel ingestelde kinderen, dan kunnen zij daarmee rekening houden in hun lessen en lesmateriaal. Kleine veranderingen brengen dan grote effecten teweeg.

_Welke afbeelding vindt u makkelijker te leren?_

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder