Lange en korte klanken

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Met regelmaat hoor ik de verbazing, als kinderen een woord met twee klinkers schrijven. Bijvoorbeeld *brooden*. Terwijl kinderen al lang met deze spellingsregel in aanraking zijn geweest, komt het regelmatig voor dat woorden op deze wijze verkeerd geschreven worden.

In groep 4 van de basis school wordt deze regel behandeld. Hiervoor worden ‘kikker- en ezelswoorden’ uit de kast gehaald of ‘klinkerdieven’ ingezet. Visueel ingestelde kinderen gaan met de kikker, de ezel en de klinkerdief aan de haal en missen de essentie van de uitleg.

*Uiteindelijk draait het om de lange en de korte klank.*

In een woord van meer lettergrepen, schrijf je geen dubbele klinker, ondanks het feit dat je hem wel hoort. Hoor je een lange klank, dan schrijf je één medeklinker achter de klinker en hoor je een korte klank, dan schrijf je twee medeklinkers achter de klinker.

In de periode tot deze uitleg (bijna anderhalf jaar schrijfonderwijs) heeft het kind deze woorden fout mogen schrijven, zonder dat iemand er wat van zei. De regel is tenslotte nog niet behandeld en dus kun je het kind hier niet op wijzen. Maar juist in deze periode zijn er veel verkeerde woordbeelden in het hoofd terechtgekomen. En dat is dus de reden, waarom dit zo hardnekkig door blijft zeuren.

_Ik zie nog regelmatig kinderen uit groep 7 en 8 deze fout maken. Waarom? Gewoon, omdat het zo in hun hoofd staat._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder