Er ontstaat zo langzamerhand een cultuur, dat op het moment een kind niet naar behoren presteert er een onderzoek wordt gedaan. Dit kan een dyslexieonderzoek en/of een intelligentieonderzoek of onderzoeken naar “adhd”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd, “add”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/add of pdd nos.
Wat levert zo’n onderzoek nou op? Wij stellen vast dat er een probleem is, maar wat gaan we er vervolgens aan doen? Niets dus. Het enige wat wij nu weten is dat het niet aan de juf lag, want het kind heeft dyslexie (of welke aandoening dan ook). We gaan het kind maar een beetje beschermen met een aparte leerlijn om vervolgens nooit meer op niveau te komen. Maar ja, het kan ook niet beter, want het is dyslectisch.
Zodra het etiket is geplakt gaat, wellicht onbedoeld, iedereen in een ruststand staan. Het ontslaat iedereen van de verplichting om het kind op het juiste niveau te brengen, want het heeft tenslotte een storing.
Wat ik waarneem tijdens al mijn coachings (ik zie 25 kinderen per week), is dat deze kinderen weldegelijk in staat zijn om op niveau te presteren. Zij moeten alleen de informatie op een andere wijze in het lange termijngeheugen brengen (Kernvisie methode). Ieder kind dat een aparte leerlijn krijgt wordt tekort gedaan.
Terug naar de testen. Wanneer een kind constant onder druk staat en elke keer weer geconfronteerd wordt met slechte resultaten en school besluit in haar wijsheid om een intelligentieonderzoek te laten doen, dan heb je als kind geen enkele reden om je voor die test nou eens flink in te zetten. Vervolgens gaat iemand zich serieus buigen over de uitslag.
Ik zie kinderen die een IQ scoren van 85 of lager. Tegelijkertijd zie ik diezelfde kinderen normaal en intelligent op vragen reageren. Op school wordt de uitslag serieus genomen, met als gevolg dat we ons de moeite kunnen besparen, want het kind snapt het toch niet.
Tegelijkertijd zie ik diezelfde kinderen in mijn praktijk – en inmiddels in 125 praktijken in Nederland, waar ook de Kernvisie methode wordt toegepast – opbloeien en veel betere resultaten op school halen.
_Alle testen, tot en met de cito-toets, vertrouw ze niet …_
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties