Over spiegelen gesproken

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Alweer bijna 4 jaar geleden was ik op bezoek bij een kleuterschool op Curaçao. We waren uitgenodigd om er ’s avonds een lezing te houden over de Kernvisie methode. Voor ons een vreemde omgeving, dus het was prettig bij daglicht de school alvast te (be)zoeken, zodat we ’s avonds niet zouden gaan ronddwalen.

We werden enthousiast ontvangen en kregen een rondleiding door de school. Zo heel anders dan in Nederland, lekker in de buitenlucht, en toch ook weer hetzelfde. Kleuters scharrelden rond met speelgoed in de tuin of zaten (of stonden) aan een tafel om een werkje te doen. En toen, we zagen het voor onze neus gebeuren …

Vier kinderen stonden om een tafel. Ze hadden allemaal een set gekleurde staafjes in verschillende kleuren en afmetingen (voor het verhaal, geef ik ze allemaal even een positie: noord, oost, zuid en west). Het eerste kind (noord) werd gevraagd de staafjes naast elkaar te leggen. Het mocht zelf de volgorde kiezen. Vervolgens mochten de andere kinderen proberen de staafjes op dezelfde manier neer te leggen.

Het kind dat west stond, draaide zijn hoofd om het origineel te bekijken en liep af en toe naar de positie van noord om te kijken hoe het eruit zag vanaf die kant. Daarna liep hij terug naar zijn eigen plek om de staafjes op de juiste plek te leggen.

Het kind dat zuid stond, ging af en toe op zijn tenen staan en keek juist over de tafel hoe het eruit zag en legde de staafjes precies hetzelfde neer, maar wel in spiegelbeeld. Tja, en toen moesten wij opeens aan de letter ‘p’ denken. Want wat als je nou met z’n vieren aan een tafeltje zit en jij kijkt even bij je overbuurman hoe hij zijn letter ‘p’ schrijft?

De lezing ’s avonds vond plaats in de tuin, onder een grote boom. Een gespannen laken op de schutting deed dienst als projectiescherm. Bijna symbolisch voor het feit dat de Kernvisie methode altijd zoekt naar praktische oplossingen. Iedereen ging die dag wijzer naar huis.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder