Rekentoetstoestand

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Op 18 december 2014 verscheen in de krant een artikel over de verplichte rekentoets op het voortgezet onderwijs. De verplichte rekentoets wordt massaal slecht gemaakt. Zo slecht zelfs, dat er heel veel kinderen geen diploma zouden halen als het resultaat van de toets nu mee zou tellen. Vanaf volgend jaar telt de toets wel mee voor het eindexamen.

Radio 1 besteedde hier aandacht aan en liet Paul Rosemöller (voorzitter van de VO-raad) en Rick Steur (oud-hoofdinspecteur van de Onderwijsinspectie) aan het woord. Zij discussieerden twintig minuten over de wijze waarop een toets moet worden beoordeeld. Dit gaat echt nergens over. Er wordt net gedaan of dit een leerlingenprobleem is!

De veroorzaker van de slechte rekenvaardigheid van de VO leerlingen is de rekenmethodiek van de basisschool, waar men een aantal jaren geleden het zogenaamde inzichtelijke rekenen heeft ingevoerd.

Niet meer cijferend rekenen maar de sommen uit elkaar trekken om zo meer inzicht te krijgen omtrent wat er in de som gebeurt. Het is een illusie om te denken dat de leerlingen op deze wijze meer inzicht krijgen. Zij maken de opdracht en daarmee klaar. Wel doen zij er drie keer zo lang over om een som te maken. In groep 4 en 5 hebben de kinderen tot bloedens toe de tafels moeten leren, om ze vervolgens niet meer te gebruiken bij het inzichtelijke rekenen.

De oplossing is relatief simpel: leer de kinderen op de basisschool weer ouderwets cijferend rekenen (met staartdelingen, vermenigvuldigen onder elkaar en optellen en aftrekken onder elkaar van rechts naar links). Het rekenniveau zal weer stijgen en die hele toetstoestand in het VO en het MBO wordt weer overbodig.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder