Rekentoetstoestand

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Op 18 december 2014 verscheen in de krant een artikel over de verplichte rekentoets op het voortgezet onderwijs. De verplichte rekentoets wordt massaal slecht gemaakt. Zo slecht zelfs, dat er heel veel kinderen geen diploma zouden halen als het resultaat van de toets nu mee zou tellen. Vanaf volgend jaar telt de toets wel mee voor het eindexamen.

Radio 1 besteedde hier aandacht aan en liet Paul Rosemöller (voorzitter van de VO-raad) en Rick Steur (oud-hoofdinspecteur van de Onderwijsinspectie) aan het woord. Zij discussieerden twintig minuten over de wijze waarop een toets moet worden beoordeeld. Dit gaat echt nergens over. Er wordt net gedaan of dit een leerlingenprobleem is!

De veroorzaker van de slechte rekenvaardigheid van de VO leerlingen is de rekenmethodiek van de basisschool, waar men een aantal jaren geleden het zogenaamde inzichtelijke rekenen heeft ingevoerd.

Niet meer cijferend rekenen maar de sommen uit elkaar trekken om zo meer inzicht te krijgen omtrent wat er in de som gebeurt. Het is een illusie om te denken dat de leerlingen op deze wijze meer inzicht krijgen. Zij maken de opdracht en daarmee klaar. Wel doen zij er drie keer zo lang over om een som te maken. In groep 4 en 5 hebben de kinderen tot bloedens toe de tafels moeten leren, om ze vervolgens niet meer te gebruiken bij het inzichtelijke rekenen.

De oplossing is relatief simpel: leer de kinderen op de basisschool weer ouderwets cijferend rekenen (met staartdelingen, vermenigvuldigen onder elkaar en optellen en aftrekken onder elkaar van rechts naar links). Het rekenniveau zal weer stijgen en die hele toetstoestand in het VO en het MBO wordt weer overbodig.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder