Vandaag in het nieuws (“Nu.nl”:http://www.nu.nl/algemeen/2733718/stop-met-speciale-trainers-cito-toets-.html): ‘Stop met speciale trainers voor cito-toets’. Het cito is niet blij met de ontwikkeling dat steeds meer ouders speciale trainers inhuren om hun kinderen voor te bereiden op de cito-toets.
Waarom ouders dat doen? Ze willen graag dat hun kind een zo hoog mogelijke score haalt en daarmee het bijbehorende schooladvies dat ouders graag zien. Misschien ben ik wat kort door de bocht, want er zijn ook ouders die willen dat hun kind tot hun recht komt in de toets.
Op school wordt er met de kinderen aandacht besteed aan de cito-toets, er wordt een oefentoets gemaakt en/of vragen worden klassikaal behandeld. Op deze manier kunnen ze kennis maken met de manier waarop vragen gesteld worden.
Als kinderen door een intensieve training inderdaad een hogere score bereiken, leidt dit vaak genoeg tot een verkeerd schooladvies. Op de nieuwe school zal het kind op zijn tenen moeten lopen om mee te kunnen komen, of zelfs niet voldoende in huis hebben om het te redden. Het resultaat? Naast een nare schooltijd waarin het nooit goed genoeg lijkt te zijn, blijven zitten of moeten wisselen naar een lager niveau en soms beide. Enorm veel frustratie, teleurstelling en verdriet. En dat terwijl je als ouder toch het beste voor hebt met je kind.
Is het zinvol om kinderen met leerproblemen zoals “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie, “dyscalculie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyscalculie, etc. extra te laten oefenen? Deze kinderen zullen altijd moeite blijven houden met de huidige manier van toetsen. Terwijl voor mensen met een linksgeoriënteerde leerstijl de vraagstelling volkomen logisch is, is dit voor mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl niet het geval. Hierdoor hebben kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl bij de start van de cito-toets al een achterstand. Jammer genoeg hebben de makers van de cito-toets geen oog voor dit fenomeen.
Extra oefenen lost het probleem niet op. Een andere manier van toetsen wel!
Dyslexie en dyscalculie hebben niets te maken met de intelligentie van een kind. We zijn echter blijkbaar nog niet in staat om op een dusdanige wijze toetsen te creëren die kennis en vaardigheden van deze kinderen wel tot uiting laat komen.
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties