Waarom moet je eigenlijk leren?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?

_‘Dat later is nog best wel ver weg en bovendien, het gaat nu toch ook goed. Ik verdien geen geld en toch heb ik een behoorlijk leventje. Op het naar school gaan na dan. Dus moet ik zien dat ik daar zo veel mogelijk zonder schade uitkom. Nou dat valt niet mee. Ik krijg bijvoorbeeld een werkboek en in mijn weektaak staat dat ik 4 opdrachten moet doen. Dit keer zijn het de woorden met SCH op het einde. Als ik er drie heb gezien dan weet ik de rest ook: allemaal SCH erachter. Hup volgende opdracht: 16×10=160 16×100=1600 en 16×1000=16000 … er moeten dus steeds nullen erachter. Door naar begrijpend lezen. Pffft, dat zijn veel vragen, dat lezen sla ik maar over want dat kost teveel tijd.’_

Is bovenstaande nu een scherts of de werkelijkheid die vrijwel niemand in de gaten heeft? Het mag duidelijk zijn dat een kind dat bovenstaand gedrag vertoond, niet automatiseert. Dus zodra de Cito-toets komt wordt deze onder de maat gemaakt, want nu zit er geen patroon meer in.

Heeft u enig idee hoeveel kinderen keurig hun sommetjes in het werkboek maken en de uitkomsten ook nog goed hebben, maar niet automatiseren doordat zij allerlei trucjes toepassen? De leerkracht moet niet naar de uitkomsten kijken, maar naar het proces dat daar aan vooraf gaat.

Wanneer de leerling weet waarom hij die sommetjes of die woordjes moet leren, dan begrijpt hij of zij meteen waarom de inspanning geleverd moet worden. Eigenlijk zijn zij aan het leren om het zichzelf later makkelijker te maken. Sommetjes zoals 7+8 of 8×7, waarvan de uitkomst vanzelf komt, zorgen ervoor dat het verdere rekenen veel makkelijker wordt.

‘Waarom leer je tafels’, vraag ik altijd aan de kinderen. ‘Geen flauw idee’, is meestal het antwoord. Een puzzel in elkaar moeten zetten en niet weten hoe de afbeelding eruit moet komen te zien.

*Het weten waarom je moet leren, zorgt voor meer aandacht, betrokkenheid, concentratie en werkplezier bij het kind.*

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder