Zelf indelen van de weektaak

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Op de meeste scholen wordt nog weinig echt klassikaal lesgegeven. Kinderen krijgen een weektaak en kunnen dan zelf een indeling maken. Alle taken krijgen zo een plekje in een persoonlijke planning.

‘Als je het niet snapt dan mag je het vragen’ zegt de juf. Maar ja, een kind dat denkt dat het de lesstof snapt, gaat niets vragen. Dat zijn interpretatie van de opdracht anders was dan bedoeld, komt dan ook niet direct boven water.

Bovendien krijgt een kind de mogelijkheid om te kiezen en natuurlijk kiest het voor datgene dat hij of zij leuk vindt om te doen. Leuk betekent ook, wat je goed kan of snapt. Dit betekent dat wanneer een kind in tijdnood komt, vooral de lastige opdrachten onder druk komen te staan.

Ik ben er voorstander van om meer klassikaal te doen. Zeker als het om het uitleggen van de lesstof gaat. Ik zie te veel kinderen in de problemen komen omdat zij opgesloten zitten in hun werkboeken en er te weinig zicht is op wat ze werkelijk doen.

Na verloop van tijd zal de leerkracht signaleren dat het betreffende kind (fors) achterloopt op schema, dan is er een probleem en wordt er in het 10 minutengesprek aangegeven dat het kind te langzaam werkt.

Veel rechtsgeoriënteerde kinderen vinden het moeilijk om een goede planning te maken. Het is belangrijk is dat ze, ter voorbereiding op de middelbare school, dit leren. Het moet echter niet zo zijn dat hun schoolresultaten achterblijven, doordat ze niet goed met hun planning om kunnen gaan. Geef hen structuur en duidelijkheid, zodat zij weten wat er van hen verwacht wordt.

Als kinderen hun taken niet af hebben, geef dan huiswerk mee naar huis. De exclusieve aandacht thuis bij het huiswerk maken weegt echt niet op tegen buitenspelen met vriendjes. En hiermee geef je als leerkracht het signaal af dat de taken op school ook echt binnen een bepaalde termijn afgerond moeten zijn.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder