Babystapjes

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Zo’n 20 jaar geleden rolde ik de wereld van kindercoaching in. Een vakgebied dat nog volledig in de kinderschoenen stond, maar waar ik me wel direct in thuis voelde. Misschien wel omdat ik me zo kon identificeren met die kinderen die vol goede moed iedere dag naar school gaan en toch het idee hebben dat ze daar niet helemaal hun taal spreken.

Het werken met kinderen vond (en vind!) ik ontzettend leuk, maar ze staan niet direct op je stoep nadat je een bordje hebt opgehangen bij de voordeur. Ook niet als je – zoals in mijn geval – vlak bij een basisschool woont en er dagelijks heel wat kinderen en ouders langs je deur lopen.

Ik moest de boer op, laten weten dat ik er was en wat ik voor kinderen kon betekenen. Maar hoe pak je dat aan als je vrijwel vanuit het niets begint? Ik kon het prima bedenken, ik zou regelmatig informatiebijeenkomsten gaan houden en keek rond of ik ergens (voor weinig :-)) een locatie mocht gebruiken.

Nou is het niet dat ik van nature zo’n held ben die in de spotlights gaat staan. Sterker nog, ik was zo zenuwachtig dat ik mijn huisarts vroeg of zij me niet iets kon voorschrijven waardoor ik de spanning een beetje de baas kon blijven.

Dat op die eerste informatiebijeenkomsten vaak maar 1 of 2 mensen afkwamen, deed niets af aan de spanning. Wat daar uiteindelijk wel voor zorgde was dat ik iedere week mijn verhaal deed en dat steeds beter in de vingers kreeg. Babystapjes. Het gaf me steeds wat meer zelfvertrouwen en dat had ik hard nodig toen ik mijn eerste cliënten kreeg.

Want daar lag direct de volgende hobbel. Bij aanvang al had ik me voorgenomen om als man niet in m’n eentje kinderen te coachen. Ouders erbij! Maar het betekende ook dat ik minimaal 1 maar vaak 2 volwassenen in de ruimte erbij had die me op m’n vingers keken. Ik kan je verzekeren, dat is niet lekker ontspannen werken.

Net zoals ik groeide tijdens de informatiebijeenkomsten, groeide ik ook van het coachen van kinderen en de contacten met ouders. Weer babystapjes, maar ook dat gaf me steeds meer zelfvertrouwen.

Er volgden opleidingen voor onderwijs- en zorgprofessionals, gesprekken en MDO’s op scholen en contacten met jeugdzorgregio’s. Dat doosje tabletjes van de huisarts had ik allang niet meer nodig. Toch heeft het nog jaren ergens in een hoekje in mijn tas gezeten.

Tegenwoordig word ik niet meer zo snel zenuwachtig. De babystapjes zijn uitgegroeid tot hele stevige stappen. Ik heb een antwoord op alle vragen. Sterker nog, ik weet al welke er gaan komen voor ze zijn gesteld.

De moraal van dit verhaal? De grootste leerschool is de praktijk. Je kunt nog zoveel theorie verstouwen en opleidingen volgen, je zal toch echt een keer aan de slag moeten. In het diepe duiken en weer bovenkomen.

Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor jou en mij.

O ja, zo’n bordje bij de deur werkt overigens wel. Ik denk dat er het al een jaar of 6 hing toen ik werd gebeld door een moeder die vertelde dat ze al jaren vrijwel dagelijks langs mijn huis liep en nu voor haar kind hulp zocht. Soms moet je gewoon geduld hebben ;-).

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder