Onlangs kreeg ik het verzoek om een volwassene te coachen met de Kernvisie methode. Het gaat om een pedagogisch medewerker in een kinderdagverblijf.
Omdat men van overheidswege vindt dat de medewerkers aan bepaalde eisen moeten voldoen, krijgen zij een taal en begrijpend lezen toets. De taaltoets haalde ze glansrijk, maar de begrijpend lezen toets leverde problemen op. Ik ga haar helpen en zij gaat straks die toets ook halen.
In onze drift om alles onder controle te willen houden gaat de overheid eisen stellen aan het vermeende kennisniveau van – in dit geval – pedagogisch medewerkers. Alsof iemand beter met kinderen om kan gaan als zij goed begrijpend kunnen lezen. En dan laten we voor het gemak nog buiten beschouwing of de vorm van de toets de capaciteiten van deze persoon wel in beeld brengt.
Toen ik aan de leidinggevende vroeg hoe de persoon in kwestie functioneert, kreeg ik het antwoord dat dit de beste medewerker was die zij kon bedenken.
Als deze pedagogisch medewerker niet slaagt voor haar begrijpend lezen toets moet ze worden ontslagen …
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je een goed functionerende medewerker zonder voldoende voor zijn/haar begrijpend lezen toets gewoon niet ontslaat. Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen?
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties