Begrijpend lezen als criterium om je baan te behouden

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Onlangs kreeg ik het verzoek om een volwassene te coachen met de Kernvisie methode. Het gaat om een pedagogisch medewerker in een kinderdagverblijf.

Omdat men van overheidswege vindt dat de medewerkers aan bepaalde eisen moeten voldoen, krijgen zij een taal en begrijpend lezen toets. De taaltoets haalde ze glansrijk, maar de begrijpend lezen toets leverde problemen op. Ik ga haar helpen en zij gaat straks die toets ook halen.

In onze drift om alles onder controle te willen houden gaat de overheid eisen stellen aan het vermeende kennisniveau van – in dit geval – pedagogisch medewerkers. Alsof iemand beter met kinderen om kan gaan als zij goed begrijpend kunnen lezen. En dan laten we voor het gemak nog buiten beschouwing of de vorm van de toets de capaciteiten van deze persoon wel in beeld brengt.

Toen ik aan de leidinggevende vroeg hoe de persoon in kwestie functioneert, kreeg ik het antwoord dat dit de beste medewerker was die zij kon bedenken.

Als deze pedagogisch medewerker niet slaagt voor haar begrijpend lezen toets moet ze worden ontslagen …

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je een goed functionerende medewerker zonder voldoende voor zijn/haar begrijpend lezen toets gewoon niet ontslaat. Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen?

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder