Commitment

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Commitment – Een van de succesfactoren van Kernvisie methode
Als het niet lekker loopt op school en je steeds minder lekker in je vel zit, moet er iets gebeuren. Ouders gaan dan vaak op zoek naar passende hulp.

Het aanbod is groot en de juiste aanpak vinden een moeilijke klus. Maar is die hulp dan gevonden dan kan je niet zeggen dat de hulpverlener het probleem nu van je overneemt.

Helaas zie ik in de praktijk best vaak dat men zo denkt.

Het is aan de hulpverlener om dit aan te kaarten bij de ouders en de cliënt, zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden en wat er verwacht wordt.

Bij Kernvisie coaching is dit een belangrijk onderdeel van de opstart van een coachingtraject.

Een van de eerste vragen die wij stellen is: “Vertel eens waarom ben je hier?”
In veel gevallen zegt een kind: “Het moest van mijn vader/moeder”.

“Wat hebben je ouders verteld dat je hier gaat doen?”
Meestal komt er dan een antwoord in de trant van “Hulp krijgen om het op school beter te laten lukken”.

Vervolgens vraag ik: “Wat gaat er allemaal goed op school?” en na het antwoord: “Waar heb je wat meer moeite mee?”
En zo komt het gesprek op gang.

“Ik kan je daarbij helpen, maar ik heb jouw hulp daarbij nodig. Ben jij bereid om elke dag drie uur … nee hoor, dat is een grapje. Ben jij bereid om iedere dag een kwartiertje te oefenen?
En dat niet alleen, vader/moeder zijn jullie bereid om daarbij te helpen?
Als wij dit traject aangaan met elkaar dan gaat het ook lukken, maar als één van ons afhaakt dan gaat het mis.”

Dit commitment is razend belangrijk en essentieel voor het verdere verloop van het traject. Er bestaan geen kinderen die zeggen ‘Yeah, we gaan lekker oefenen’. Dus ze zullen af en toe echt wel tegenstribbelen. Maar we kunnen wel steeds terugkomen op de afspraak die we met elkaar hebben gemaakt.

Niet alleen het kind heeft soms geen zin, maar ook ouders hebben regelmatig iets anders op de agenda staan. Ondanks de echte wil om het beter te laten lukken op school zijn er nou eenmaal momenten dat we geen zin hebben of het oefenen niet zo goed uitkomt.

Toch is de frequentie van het dagelijks oefenen essentieel om die andere manier van leren eigen te maken. Dit zijn dus echt de momenten dat het commitment gaat gelden. Dat hebben we namelijk afgesproken om onze inspanningen te laten slagen.

De beloning volgt vanzelf, want als het lukt wordt alles makkelijker. Ga je ontspannen naar school en wordt het ook thuis rustig.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder