Dreamschool

door Wim Bouman | Jeugdzorg, Uit de praktijk

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂

… oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z’n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet tegengekomen. Enfin, zij keek en ik keek mee.

(Voor diegenen die Dreamschool nog niet kennen, het is een programma met tien jongeren die om uiteenlopende redenen zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs en nu zonder startkwalificatie thuis zitten. Ze krijgen twee weken lang op verschillende manieren (levens)lessen aangereikt, maar worden ook geconfronteerd met hun eigen gedrag. Het uiteindelijke doel? Ze weer in beweging krijgen zodat ze de verantwoording nemen voor hun eigen toekomst.)

De jongeren uit dit programma zijn nog maar het topje van de ijsberg van het aantal jongeren dat in de jeugdzorg terecht komt. Net zoals bij enkelen uit Dreamschool komt uithuisplaatsing regelmatig voor. Binnen de jeugdzorg is dat een grote financiële last.

Hoe komt het nou dat deze jongeren zo ontsporen?
Zijn ze echt zo moeilijk? Of hebben ze het moeilijk?

Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens geboren wordt met een goed stel hersenen, alleen komt niet iedereen in de juiste omstandigheden terecht dat dat brein goed gevoed kan worden.

En als vervolgens school lesgeeft op een manier, die niet voldoende past bij de wijze waarop een leerling denkt en doet, dan zal de aangeboden lesstof niet goed landen.

Leerlingen gaan denken dat ze het niet kunnen, dat ze dom zijn en voor je het weet ontwikkelen ze belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en gaan ze problematisch gedrag vertonen.

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een manier die wel bij de leerling past, want “Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten” en is dat niet wat we op school goedbedoeld met alle onze uitgebreide instructies doen?

Is dit een probleem van het onderwijs? Ja, maar óók van de jeugdzorg want deze jongeren komen straks in die dure jeugdzorgtrajecten terecht.

Als Kernvisie methode in die eerste fase de kans krijgt om deze kinderen zo te laten leren, dat het past bij hun manier van denken en doen, dan zijn zij in staat om die basis – dat fundament – van kennis zo vast te leggen, dat het verdere leren veel beter verloopt.

Kernvisie methode kan de brugfunctie vervullen tussen passend onderwijs en jeugdzorg en die brugfunctie is hard nodig omdat beide domeinen naar elkaar wijzen als het gaat om de financiering van hulp. Iets met kind en wal en schip.

Terug op de bank voor de tv met onze jongste, beiden geboeid door de processen die in beeld werden gebracht. En toch, ik werd er niet blij van dat we in een wereld leven waarin we zo slecht voor onze jeugd zorgen.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

De Cock met C-o-c-k

De Cock met C-o-c-k

Beter lezen? Meters maken! En ik weet waar ik het over heb, want ik was zelf ook geen lezer. De eerste 50 jaar van mijn leven was lezen een noodzakelijk kwaad. Iets dat nodig was voor school of je werk, maar zeker niet iets dat je voor je plezier zou doen. De eerste...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder