Fouten maken moet

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Tijdens het intakegesprek met een nieuwe cliënt geef ik aan dat hij of zij vooral fouten moet maken. De opmerking ‘Ik wil graag dat je zoveel mogelijk fouten maakt’, geeft over het algemeen een schrikeffect, want dat is toch raar? Op school moet je vooral zo min mogelijk fouten maken.

Een ontlading van spanning is meestal het geval, want ‘hier hoef ik niets’. Het tegendeel is waar, maar doordat de druk nu weg is komt het kind in actie. Een andere beleving dus.

Vervolgens leg ik uit dat wanneer de cliënt fouten maakt, ik kan zien waar ik hem of haar kan helpen. Kinderen en volwassenen met een voorkeur voor beelddenken – oftewel een rechtsgeoriënteerde leerstijl – zijn juist heel goed in staat om fouten te maskeren door aangepast gedrag te gaan vertonen. Hierdoor wordt de helper nogal eens op het verkeerde been gezet. De voelsprieten van deze kinderen zijn zo sterk ontwikkeld, dat zij direct aan de lichaamshouding en intonatie kunnen vaststellen dat hun antwoord niet goed was. Al heel snel zullen zij over een vergissing of schrijffout spreken.

Soms moet ik uitleggen dat fouten maken goed voor je is en dat zonder fouten er niet geleerd kan worden.

Toen wij leerden lopen ging dat ook niet in één keer. Juist door het omvallen en het ontdekken dat je je voet net iets anders neer moet zetten, kwam het lopen tot stand. Wanneer we wachten en alleen kijken hoe anderen lopen, zullen we het zelf nooit leren.

_Zonder het maken van fouten wordt er niet geleerd._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder