Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft haar nu opgebroken. School overweegt (het is februari) om haar terug te plaatsen in groep 6. Zowel moeder als dochter vinden dat het prettig idee, ook omdat ze veel aansluiting heeft met de kinderen in groep 6.

Terug naar een lagere groep is soms écht een goede oplossing. Het geeft rust, een kind hoeft even niet meer op zijn tenen te lopen. Daarnaast is de lesstof van een lagere groep niet helemaal onbekend en krijgt nu de kans om beter te landen. Tegelijkertijd ben je er niet met alleen dat ene jaar overdoen. Je moet ook kijken waardoor de informatie die school aanreikt niet is geland en de hiaten die zijn ontstaan weer opvullen.

Werken aan het verstevigen van het fundament, zodat een kind daar weer verder op kan bouwen.

In mijn boek Krachtig anders leren herkende moeder haar dochter en ze wil graag naast de veranderingen op school een traject starten met de Kernvisie methode.

Bij het plannen van de eerste afspraak kwamen we een obstakel tegen. School wilde de extra begeleiding niet tijdens schooltijd plaats laten vinden. Hun reden? Het zou ongelijkheid creëren. Kinderen van ouders met extra financiële middelen krijgen zo een streepje voor.

Dit klinkt logisch, maar roept wel een belangrijke vraag op: als je als ouder je kind naar een cito-trainer stuurt om de resultaten te verbeteren, is dat dan hetzelfde als een kind ondersteunen bij het leerproces nadat het op school is uitgevallen?

Het eerste gaat om cijfers, het tweede om écht mee kunnen doen in de klas. Een kind dat moeite heeft met leren, verdient een kans om de fundering onder zijn of haar leerproces opnieuw op te bouwen. Het gaat hier niet over het halen van hogere scores, maar om ervoor te zorgen dat een kind weer met plezier en vertrouwen kan leren!

En ik snap dat het lastig is voor school en onrustig in de klas als er steeds kinderen in en uitlopen, maar coaching volgens de Kernvisie methode zorgt er wel voor dat het leren op school straks makkelijker gaat (en dat kan je van de tandarts niet zeggen ;-)).

Het zou natuurlijk het mooiste zijn als leerkrachten zelf de Kernvisie methode in kunnen zetten. In iedere klas zitten er al gauw zo’n 5 kinderen die hier enorm mee geholpen zouden zijn. Scheelt ook heel wat in en uit geloop …

Gelijke kansen voor ieder kind is niet hetzelfde aanbieden voor ieder kind! Of vergis ik me nou?

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Laatst was ik op een school van een van mijn cliënten om uitleg te geven over de Kernvisie methode. Terwijl ik sprak over deze andere, innovatieve benadering van leren, ontstond er een leuke discussie over het aanleren van taal en spellingsregels. Een simpele...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder