Hoe ga je toetsen als leerkracht?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Kent u de tafeltrainer? Dit is een computerprogramma waarmee kinderen zelfstandig de tafels kunnen oefenen. Er zijn verschillende uitvoeringen op de markt.

Nu zag ik laatst het volgende gebeuren:

Twee zusjes zaten achter de computer en speelden met een tafeltrainer. De oudste (10 jaar) moest de sommen, die zij op het scherm zag, eerst door laten dringen. De antwoorden moest ze vervolgens via het toetsenbord invoeren, maar dit lukte maar moeilijk binnen de tijd die ze hiervoor kreeg. Toen haar de sommen werden gevraagd door haar moeder, dreunde ze zo alle antwoorden goed op.

Haar zusje (8 jaar) kreeg ook belangstelling voor het computerprogramma. De oudste hielp haar zusje door de sommen voor te lezen en het toetsenbord te bedienen. De jongste bakte er niets van. Toen ze echter zelf achter de PC ging zitten en de sommen visueel kon ervaren, gaf zij zo de goede antwoorden.

Op welke manier moet je nou gaan toetsen? Blijkbaar wordt informatie op verschillende manieren verwerkt waardoor de ene toetsmethode wel en de andere niet werkt voor een kind.

Bij het overhoren van bijvoorbeeld de tafels zal de leerkracht, in de meeste gevallen, het kind een som noemen. Het kind moet dan het juiste antwoord geven. Het ene kind kan hiermee goed uit de voeten, het andere dus niet. Dat ligt niet aan het kind, maar aan de manier van toetsen. Het andere kind zou veel beter kunnen presteren als de vraag op een kaartje te zien is.

Het eerste meisje heeft een voorkeur om auditief te denken en haar zusje heeft een voorkeur om visueel te denken.

_Leerkrachten let op, geef ze gelijke kansen!_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder