Jan had er geen zin meer in

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens.

Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in actie te krijgen’ maar eerlijk gezegd vind ik dat mijn taak niet. Dat is de taak van de ouders.

Men heeft nogal eens de neiging om de regie volledig bij de hulpverlener neer te leggen, maar ouders hebben een mega-grootte rol in het hele proces.

Kinderen (en dit geldt voor jongeren net zo goed) kunnen niet beslissen wat goed of niet goed voor ze is, daar zijn hun hersenen nog niet aan toe. Dat moeten hun ouders voor ze doen.

Je kan niet zeggen “Nou oké het lukt even niet, dus we stoppen er maar weer mee” want dan blijft het probleem bestaan.

Net zoals school soms de neiging heeft om maar af te gaan schalen, van het basisonderwijs naar het speciaal basis onderwijs (of van vwo naar havo naar vmbo) … het probleem verhuist gewoon mee. Dat is niet de oplossing.

Weglopen is geen oplossing.

Er ligt dus een stuk verantwoordelijkheid bij de ouders, want overal waar ze hulp gaan zoeken zal hetzelfde gebeuren. Dat zullen ze dus moeten doorbreken.

En het is lastig hoor voor ouders. Waarschijnlijk lopen ze thuis tegen weerstand aan, maar ze zullen hun kind duidelijk moeten maken dat er echt verwacht wordt dat hij/zij mee gaat doen.

Dat kan je bereiken door als coach (of leerkracht) een kind herkenning en erkenning te geven. ‘Hé het loopt niet zo lekker, maar nu gaan we het zo doen dat het makkelijker voor je wordt, dat je er niet hard op hoeft te werken maar het vanzelf moet laten gaan.’

Bij de ouders ligt het stuk dat een kind weerstand aan het neerzetten is. Van ouders verwacht ik dat ze het gesprek (en ja, soms de confrontatie) met hun kind aangaan. _”Je kan wel lopen piepen, maar dit gaan we even doen. En je zorgt ook dat je op de goede manier mee doet.”_ Als een kind de zaak volledig gaat lopen saboteren dan houdt het een keer ergens op. Tegelijkertijd moeten wij er ook voor staan dat wat we bieden ook goed voor ze is.

Afgelopen week kreeg ik een ouderenquête terug van ouders bij de afronding van een coachingtraject. Ze gaven aan dat ze het lastig vonden dat zij als ouders ook waren aangesproken op hun verantwoordelijkheid.

Als ouder wil je het beste voor je kind en dan is er een buitenstaander die daar zomaar commentaar op heeft. Natuurlijk begrijp ik dat dat lastig is.

Maar omdat die buitenstaander niet emotioneel betrokken is kan hij (of zij) met een objectieve blik naar de verstandhouding tussen de betrokkenen kijken en aandacht geven aan niet-helpende en helpende processen. Te beschermend, te dwingend, er bovenop zitten, teveel ruimte geven, het gebeurt allemaal.

Wanneer ouders inzien dat ook hun gedrag onderdeel is van het proces en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen aandeel in dat proces plukt hun kind daar uiteindelijk de vruchten van.

Foto: Ron Lach via Pexels

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

De Cock met C-o-c-k

De Cock met C-o-c-k

Beter lezen? Meters maken! En ik weet waar ik het over heb, want ik was zelf ook geen lezer. De eerste 50 jaar van mijn leven was lezen een noodzakelijk kwaad. Iets dat nodig was voor school of je werk, maar zeker niet iets dat je voor je plezier zou doen. De eerste...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder