Kan je dyslexie afkopen?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Zowel op de basisschool, de middelbare school, het MBO, HBO en het wetenschappelijke onderwijs, hanteert men zogenaamde dyslexieprotocollen. Dit zijn reglementen en gedragslijnen die men moet hanteren, wanneer iemand een dyslexieverklaring heeft.

Zo worden er op de basisschool faciliteiten geleverd als remedial teaching, meer tijd voor een cito toets, mag men soms een laptop gebruiken en krijgt men soms aangepast werk. Vanaf de middelbare school wordt er nog wel eens geremedieerd, maar men blijft vaak steken bij 10 minuten extra tijd voor een tentamen, de opgaven printen op A3-formaat, een aparte toetsklas voor dyslectische studenten en het toestaan van laptops in de klas.

Bij het feit dat deze faciliteiten aangeboden worden kan je vraagtekens zetten. Het suggereert namelijk dat er een afwijking is bij deze kinderen. Terwijl, vanuit mijn opinie, deze kinderen slim genoeg zijn om het goed te kunnen, echter zij moeten de informatie wel goed gepresenteerd krijgen. Zij krijgen namelijk linksgeoriënteerde informatie, terwijl zij zelf een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebben. Dit sluit niet aan, dus het onderwijs stelt faciliteiten beschikbaar om hun eigen onvermogen te compenseren. De wereld op zijn kop lijkt mij.

Ik kreeg een jongetje in mijn praktijk en die vertelde dat hij een 11 voor topografie had gehaald. Ik vond dat wel bijzonder en vroeg hem hoe dat kon. Dyslectische kinderen krijgen op die school automatisch een punt extra. Zo kan je een probleem ook afkopen …

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder