Steeds vaker worden er op scholen iPads ingezet. Een prima middel om nieuwe informatiebronnen te kunnen vinden en te gebruiken. Tegelijkertijd is het ook een middel om te laten zien hoe ‘wij als school met onze tijd mee gaan’. Ik had een keer een directeur van een school aan de telefoon. Hij vertelde mij dat hij de Kernvisie methode niet nodig had, want hij had nu smartboards in de klassen hangen. Nu kon hij alles visueel aanbieden. Typisch een klok en klepel gevalletje.
Het is belangrijk dat een (hulp)middel, smartboard of iPad, zo wordt ingezet dat het een aanvulling is op de bestaande lesstof. Maar zeker niet vanuit het kijk-ons-eens-even-modern-zijn uitgangspunt. Vaak wordt van kinderen verwacht dat ze zich nu beter kunnen concentreren (want ze vinden het leuk om met een iPad te werken), maar dat effect is ook maar tijdelijk. Dat ebt vanzelf weg, want het gaat kinderen niet om die iPad, maar om de spelletjes die je erop kan spelen.
Jonge kinderen kunnen veel plezier beleven aan de app Letterschool. Ze leren letters en kunnen oefenen hoe ze deze op de juiste manier moeten schrijven. Inderdaad, ik ben fan (maar heb geen aandelen :-)).
En er zijn ook nuttige programma’s (bijvoorbeeld op rekengebied) waarbij de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd naarmate de resultaten beter worden. Zo wordt het programma Snappet op veel scholen ingezet. De leerkracht kan hiermee de verrichting van de leerling volgen en zien wat goed gaat en waar de leerling nog moeite mee heeft.
Maar alles heeft zijn keerzijde. Waak ervoor dat je niet in je enthousiasme doorslaat en aan een aantal essentiële zaken voorbij loopt. Het aanleren van woorden met behulp van de iPad lijkt een eitje, maar het schrijven van woorden zorgt ervoor dat meerdere denksystemen worden aangesproken (visueel en tactiel). Je vormt met je hand het woord terwijl je schrijft. Bij het typen gebruik je maar één beweging op en neer. Het lijkt onschuldig, maar het onbedoelde effect (dat woordbeelden minder goed ‘blijven hangen’) is groter dan je denkt.
Mijn boodschap is: blijf alert wanneer je lesstof aanbiedt via iPad of een ander hulpmiddel. Check wat het met de leerling doet en wordt het resultaat wat je voor ogen hebt ook op de lange termijn behaald?
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties