Leren met de iPad

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Steeds vaker worden er op scholen iPads ingezet. Een prima middel om nieuwe informatiebronnen te kunnen vinden en te gebruiken. Tegelijkertijd is het ook een middel om te laten zien hoe ‘wij als school met onze tijd mee gaan’. Ik had een keer een directeur van een school aan de telefoon. Hij vertelde mij dat hij de Kernvisie methode niet nodig had, want hij had nu smartboards in de klassen hangen. Nu kon hij alles visueel aanbieden. Typisch een klok en klepel gevalletje.

Het is belangrijk dat een (hulp)middel, smartboard of iPad, zo wordt ingezet dat het een aanvulling is op de bestaande lesstof. Maar zeker niet vanuit het kijk-ons-eens-even-modern-zijn uitgangspunt. Vaak wordt van kinderen verwacht dat ze zich nu beter kunnen concentreren (want ze vinden het leuk om met een iPad te werken), maar dat effect is ook maar tijdelijk. Dat ebt vanzelf weg, want het gaat kinderen niet om die iPad, maar om de spelletjes die je erop kan spelen.

Jonge kinderen kunnen veel plezier beleven aan de app Letterschool. Ze leren letters en kunnen oefenen hoe ze deze op de juiste manier moeten schrijven. Inderdaad, ik ben fan (maar heb geen aandelen :-)).

En er zijn ook nuttige programma’s (bijvoorbeeld op rekengebied) waarbij de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd naarmate de resultaten beter worden. Zo wordt het programma Snappet op veel scholen ingezet. De leerkracht kan hiermee de verrichting van de leerling volgen en zien wat goed gaat en waar de leerling nog moeite mee heeft.

Maar alles heeft zijn keerzijde. Waak ervoor dat je niet in je enthousiasme doorslaat en aan een aantal essentiële zaken voorbij loopt. Het aanleren van woorden met behulp van de iPad lijkt een eitje, maar het schrijven van woorden zorgt ervoor dat meerdere denksystemen worden aangesproken (visueel en tactiel). Je vormt met je hand het woord terwijl je schrijft. Bij het typen gebruik je maar één beweging op en neer. Het lijkt onschuldig, maar het onbedoelde effect (dat woordbeelden minder goed ‘blijven hangen’) is groter dan je denkt.

Mijn boodschap is: blijf alert wanneer je lesstof aanbiedt via iPad of een ander hulpmiddel. Check wat het met de leerling doet en wordt het resultaat wat je voor ogen hebt ook op de lange termijn behaald?

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder