Memory

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Ik liep door de mooie straten van Montparnasse in Parijs. In een van de winkeltjes ontdekte ik een memory spel. Alle plaatjes waren van schilders.

De bedoeling van dit spel is het vinden van twee dezelfde plaatjes. Pas dan mag je de plaatjes uit het spel nemen en houden. Wie de meeste koppels heeft wint. Dit vraagt een goed geheugen, omdat de plaatjes omgedraaid liggen en wanneer de plaatjes niet matchen, zij weer teruggedraaid moeten worden.

Al spelend valt op dat kinderen dit spel veel beter beheersen dan de meeste volwassenen.
Dit bevestigt de gedachte dat kinderen van nature meer gebruikmaken van hun rechterhersenhelft. In de rechterhersenhelft wordt de visuele herinnering vastgelegd. Een mens wordt geboren met uitsluitend activiteit in de rechterhersenhelft en in een proces tot gemiddeld het tiende levensjaar wordt geleidelijk de linkerhersenhelft erbij betrokken. Dit betekent dat kinderen meer dan volwassenen hun visuele aanleg gebruiken en daardoor in hun hoofd de situatie kunnen vastleggen. Hierdoor zullen zij veel beter scoren in het memory spel.

Bijna 35% van de kinderen maken hun rechterhersenhelft tot hun favoriet en gebruiken deze bij voorkeur. Zij leren dus visueel. Wat zou dat betekenen voor hun leren en automatiseren?

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder