Memory

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Ik liep door de mooie straten van Montparnasse in Parijs. In een van de winkeltjes ontdekte ik een memory spel. Alle plaatjes waren van schilders.

De bedoeling van dit spel is het vinden van twee dezelfde plaatjes. Pas dan mag je de plaatjes uit het spel nemen en houden. Wie de meeste koppels heeft wint. Dit vraagt een goed geheugen, omdat de plaatjes omgedraaid liggen en wanneer de plaatjes niet matchen, zij weer teruggedraaid moeten worden.

Al spelend valt op dat kinderen dit spel veel beter beheersen dan de meeste volwassenen.
Dit bevestigt de gedachte dat kinderen van nature meer gebruikmaken van hun rechterhersenhelft. In de rechterhersenhelft wordt de visuele herinnering vastgelegd. Een mens wordt geboren met uitsluitend activiteit in de rechterhersenhelft en in een proces tot gemiddeld het tiende levensjaar wordt geleidelijk de linkerhersenhelft erbij betrokken. Dit betekent dat kinderen meer dan volwassenen hun visuele aanleg gebruiken en daardoor in hun hoofd de situatie kunnen vastleggen. Hierdoor zullen zij veel beter scoren in het memory spel.

Bijna 35% van de kinderen maken hun rechterhersenhelft tot hun favoriet en gebruiken deze bij voorkeur. Zij leren dus visueel. Wat zou dat betekenen voor hun leren en automatiseren?

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder