Op zoek naar de vraag

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Ik beluister dat men op scholen veel waarde hecht aan begrijpend lezen en redactiesommen. En het zijn ook belangrijke onderdelen van het leren. Het voortgezet onderwijs selecteert zelfs op deze twee vakken.

In ons leven is het belangrijk dat we in staat zijn om informatie op te nemen en te begrijpen. Daarnaast moeten we in staat zijn om rekenopdrachten te doorzien en op te lossen.

Tegelijkertijd zijn er veel leerlingen die juist moeite hebben met deze vakken. Leerlingen die bij andere vakken prima in staat zijn om het te begrijpen en uit te voeren.

Wat is hier nu aan de hand?

Ons onderwijs is zo ingericht dat we dingen leren en dat vervolgens een aantal keer herhalen. Dus steeds het zelfde opnieuw doen zodat het in ons brein kan nestelen, liefst in het langetermijngeheugen. Dit is dé manier waarop we eigenlijk alles tot nu toe eigen gemaakt hebben: leren door na te apen.

Bij het begrijpend lezen en de redactie sommen stappen we af van steeds het hetzelfde doen, want bij deze opdrachten zijn er steeds weer nieuwe/andere invalshoeken. Op zoek naar de vraag dus. We vragen van leerlingen ineens andere vaardigheden die ze tot dan toe niet hebben geoefend.

Het brein is in veel gevallen nog niet voorbereid op deze nieuwe manier van opdrachten ontvangen. Het zal zich daarin moeten ontwikkelen. En als het brein nog niet toe is aan deze opdrachten, is de leerling nog niet voldoende in staat de opdracht uit te voeren.

Dit zegt niets over het verstandelijke vermogen van de leerling, maar het brein is er gewoon nog niet aan toe.
Ondertussen vinden wij wél dat een leerling op een bepaalde leeftijd iets zou moeten kunnen, echter het brein moet maar zover zijn!

Wanneer een meisje 10 jaar is en begint te menstrueren dan is er niemand ongerust. Wanneer zij 13 is en nog niet menstrueert is er ook nog niemand in paniek. Hier zit royaal 3 jaar tussen. Dit wordt ook brein-technisch aangestuurd. Maar als het over leren gaat dan moet een leerling op een bepaalde leeftijd iets kunnen presteren. Zodra dat niet het geval is gaan de alarmbellen af.

En toch, in de meeste gevallen zien we dat de vaardigheid er uiteindelijk komt, maar soms niet altijd op het moment dat school het graag wil.

Hier botsen we weer met het systeem.

Een probleem vaststellen is relatief eenvoudig, maar dan … dus volgen hier een paar tips:

3 stappen bij begrijpend lezen

  • Kijk naar de titel en vraag je zelf af waar zal dit verhaal over gaan (je zet je brein in de hoofdlijnen van het verhaal waardoor het meer details kan opnemen).
  • Lees de vragen, zodat je weet wat er gevraagd gaat worden (binnen de tekst gaat je brein aandachtspunten creëren).
  • Lees het verhaal en beantwoord de vragen.

Tips bij het maken van redactiesommen

  • Kies redactiesommen ruim onder het niveau van de leerling en laat deze maken.
  • Zodra deze te eenvoudig worden, schaal je op naar een hoger niveau.
  • Het brein leert steeds weer een andere invalshoek te kiezen.

Op redactiesommen.nl vind je veel opdrachten die op jaarniveau zijn ingedeeld.

Alles kan je leren. Veel plezier!

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder