Rapporten over kinderen, ik heb er een hekel aan.

door Wim Bouman | Uit de praktijk, Wetenschap

Rapporten over kinderen, ik heb er een hekel aan. Verslagen van onderzoeken waarin allerlei tekortkomingen van kinderen worden opgesomd en waarbij ik vaak denk: ‘Past jouw onderzoeksmethode wel bij dit kind? Heb je zelf vanuit een blanco uitgangspunt (!) goed naar dit kind gekeken?’

Soms heeft een kind al een hele voorgeschiedenis voordat we samen aan de slag gaan. Ouders sturen me dan vooraf allerlei onderzoeksresultaten maar eigenlijk wil ik die niet lezen. Ik wil altijd graag zelf naar het kind kijken wat ik voor me krijg en niet dat ik op voorhand al een richting word ingestuurd.

Korte spanningsboog?
Blijkt altijd reuze mee te vallen, als je ze maar blijft boeien.

Laag begaafd?
Ik ben nog geen kind tegengekomen wat werkelijk laagbegaafd was, ze scoorden (om wat voor reden dan ook) alleen niet goed tijdens het onderzoek.

TOS?
Het ene kind met TOS praat nauwelijks, het andere is moeilijk te verstaan of begrijpt anderen niet goed. Vaak valt vooral gedrag op, zoals schreeuwen of verlegenheid. Eigenlijk houd ik er geen rekening mee en ga gewoon aan de slag zoals met ieder ander kind. Lopen we ergens tegenaan dan is het vroeg genoeg.

Autisme Spectrum Stoornis (ASS)?
Met het woord ‘spectrum’ geeft men aan dat autisme in verschillende verschijningsvormen bestaat, waar je in meer of mindere mate last van kan hebben. Eigenlijk houd ik er geen rekening mee en ga gewoon aan de slag zoals met ieder ander kind. Lopen we ergens tegenaan dan is het vroeg genoeg.

Hooggevoelig?
Als je hoogsensitief bent, verwerk je informatie op een andere manier dan mensen die dat niet zijn. Je merkt veel prikkels op, die sterk binnenkomen en die je diepgaand verwerkt. Je bent hierdoor gevoelig voor fysieke sensaties, zoals licht, geluid, smaak en geur. Veel van onze cliënten hebben ermee te maken. Ook hier houd ik eigenlijk geen extra rekening mee en ga gewoon aan de slag zoals met ieder ander kind. Lopen we ergens tegenaan dan is het vroeg genoeg.

Hoogbegaafd?
Een hoogbegaafde heeft vaak zijn brein verkeerd aangewend. Door op de basisschool al heel veel trucjes toe te passen is er niet voldoende geautomatiseerd. Sommigen lopen al vast op de basisschool maar velen pas in de tweede klas van het VO. Daar worden vraagstukken complexer en moeten ze nadenken hoe het aan te pakken en dan moeten ze ook nog die trucjes doen en dan wordt het teveel. Hun fundament staat niet goed. Dus gaan we de basis aanpakken, zodat het vanzelf gaat.

Selectief mutisme?
Wanneer een kind weigert om te praten in bepaalde sociale situaties, spreken we van selectief mutisme. Het is een vorm van extreme praatangst. Het wordt selectief genoemd, omdat het kind in andere omstandigheden wel normaal spreekt. Vaak dat er hierdoor leerachterstand opgelopen wordt. Vanuit vertrouwen, herkenning en erkenning gaan we aan de slag.

Ik heb ze allemaal gezien. En met allemaal heb ik kunnen werken en hebben we samen flinke stappen gezet. Mijn uitgangspunt is altijd: ‘Dit kind moet op de manier zoals het is die grotemensenwereld in en daar moeten wij ze zo goed mogelijk bij helpen’.

Dus laat je niet verlammen door wat ze allemaal zeggen over je kind … maar volg je gevoel. Jij bent als ouder specialist over je kind, jij weet wat goed is. Jij bepaalt de route.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder