Samen met jeugdzorg en samenwerkingsverband van scholen

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Veel, heel veel kinderen ervaren sociaal-emotionele problemen als faalangst, negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen en concentratieproblemen. Het gevolg? Buikpijn, hoofdpijn, niet naar school willen en uiteindelijk kans op thuiszitten. Hoe komt dit nou? Zijn dit allemaal individuele tekortkomingen of ligt het probleem veel breder?

Ieder mens heeft een bepaalde invulling van zijn leven. Wanneer wij naar volwassenen kijken dan is vaak het grootste deel van de dagindeling het werk. Wanneer dat werk niet goed bij je denken en doen past of niet goed aansluit op de waarden die jij in je leven belangrijk vindt, dan ontstaat er spanning. Wanneer die spanning niet regelmatig teruggebracht kan worden naar een neutraal niveau dan kan er overspanning (burn-out) ontstaan.

Wanneer een kind de hele dag op een plek moet zijn, waar het eigenlijk niet wil zijn en dingen moet doen waar het op dat moment eigenlijk niet voor kiest, dan bestaat de kans dat hetzelfde gebeurt als hierboven beschreven.

Maar waarom zou een kind niet op school willen zijn of niet mee willen doen aan opdrachten die hem aangeboden worden?

Als dat wat je moet doen of aan je gevraagd wordt niet voldoende aansluit op je leerstijl (de manier waarop jij informatie verwerkt) dan gaat het niet passen. Dit zegt niets over je verstandelijke vermogen, maar meer over hoe de informatieverwerking aansluit op de informatiestroom zoals deze aangeboden wordt.

Wanneer we spreken over passend onderwijs dan zullen wij het zo moeten aanreiken dat het past bij de leerstijl van het kind, zodat het goed verwerkt kan worden. Op dit moment is passend onderwijs het inschatten welk niveau een leerling heeft en daar een passende school voor zoeken. Voor die tijd gaan we extra hulp bieden door alles wat eerder niet lukte nog eens dunnetjes over te doen.

De Kernvisie methode stelt kinderen in staat te leren door hun ze hun eigen leerstijl te laten gebruiken, stelt leerkrachten in staat om de informatie zo aan te bieden dat het past bij de verschillende leerstijlen van kinderen en stelt school in staat om passend onderwijs te bieden. Gewoon naast de bestaande schoolmethodiek.

Helaas loop ik nogal eens tegen wat ego’s op die vinden dat de wijze waarop het nu gebeurt goed is. Maar als 20 tot 25 procent van de kinderen in meer of mindere mate tegen een leerprobleem aanloopt dan moeten wij samen gaan kijken hoe wij hen kunnen helpen. Dat percentage moet echt naar beneden!

Ook vanuit de samenwerkingsverbanden van scholen wordt veel geanticipeerd op hulpvragen van scholen. Soms ben ik op uitnodiging van ouders bij een overleg van ouders, school en samenwerkingsverband. Ouders die zelf begeleiding voor hun kind hebben gezocht omdat ze zien dat hun kind het op school niet redt.

Van het samenwerkingsverband zijn daar in ieder geval een projectleider, contactpersoon sociaal-emotioneel en contactpersoon didactisch bij aanwezig. Daarnaast vanuit school de leerkracht, intern begeleider en soms ook de schoolleider. Minimaal 5 professionals die zich gezamenlijk buigen over de situatie van een kind met als doel het kind zo goed mogelijk te helpen.

Het ontwikkelingsperspectiefplan wat wordt opgesteld leidt in mijn ogen echter niet tot een zo goed mogelijke ontwikkeling van het kind, maar tot een beschrijving van het haalbare uitstroomniveau gegeven het huidige onderwijsaanbod. Afhankelijk van de situatie wordt er bijvoorbeeld een rekenspecialist of taalspecialist ingeschakeld die hulp moeten bieden, maar ook hier wordt opnieuw uitgegaan van het onderwijsaanbod en niet van de leerstijl van het kind waardoor de resultaten te mager zijn ten opzichte van de inspanningen die er tegenover staan. En daarmee geef je het kind het probleem mee naar het voortgezet onderwijs. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?!

Soms krijg ik de indruk dat we ouders het gevoel moeten geven dat we er alles aan hebben gedaan, maar we moeten het kind zo helpen dat het weer verder kan bouwen!

Waarom niet met elkaar zoeken naar nieuwe mogelijkheden? Met open vizier kijken naar manieren die wel kunnen helpen. Het is niet voldoende om aan te geven dat er veel voor een kind is gedaan. Alleen het resultaat telt.

Wanneer wij samen dit probleem oplossen dan zien we ook de hulpvragen bij jeugdzorg sterk teruglopen.

De preventieve oplossing voor veel problemen vroeger of later ligt bij de samenwerking tussen school, jeugdzorg én Kernvisie methode.

  • We kunnen individuele kinderen begeleiden.
  • We kunnen leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers opleiden met de door het SKJ en Lerarenregister erkende opleiding van de Kernvisie methode, zodat een of meer medewerkers op school de methodiek kunnen toepassen.
  • We hebben het concept LeerKrachtig Onderwijs klaar staan, waar de Kernvisie methode in de hele school geïntegreerd wordt naast de bestaande schoolmethodiek. Dat betekent dat wanneer de schoolmethodiek niet voldoende bij een leerling past, de leerkracht het niet nog eens gaat aanbieden via de verlengde instructie, maar het aanbiedt op de Kernvisie manier.

Wat zien we in de praktijk? De leerlingen die het niet voldoende oppakken via de reguliere schoolmethodiek, passen het beste bij de Kernvisie methode.

Reden genoeg om samen aan de slag te gaan.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder