Stop met denken

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Een wat rare titel, want wanneer we stoppen met denken, dan stopt de communicatie en de informatie.

95% van de dingen die we doen, doen we zonder erover na te denken. Dat doen we automatisch. Zelfs als je praat weet je niet welke woorden je gaat gebruiken, die komen vanzelf.

Toen ik onlangs in mijn praktijk bezig was een jongen de tafels te laten automatiseren, liep hij steeds vast. Hij had de neiging om ieder sommetje te berekenen. Hij kreeg het niet geautomatiseerd. Ik heb hem geleerd om de tafel actief in zijn langetermijngeheugen te plaatsen, volgens de Kernvisie methode. Daarna moest hij vertrouwen op zijn hoofd. Alleen hij weet dat hij de informatie er goed in gezet heeft, dus daarna doen zijn hersenen de rest van het werk. Informatie wordt gevraagd en je hersenen geven het antwoord, helemaal automatisch.

Toen de tafel van 8 door mij bevraagd werd, bleef hij nadenken, zoals hij tot nu toe gewend was. Hij had grote moeite om de tafel te reproduceren.

Plotseling werd hij afgeleid door een beschadiging aan zijn schoen. Hij keer ernaar en gaf vanaf dat moment de goede antwoorden. De antwoorden kwamen vanzelf (geautomatiseerd). Hij was gestopt met nadenken en liet de informatie vanzelf uit zijn hoofd komen. De afleiding was voldoende om het natuurlijke proces in gang te zetten.

Dus … stoppen met denken!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder