De jongste spruit in ons gezin gaat het eindexamenjaar vmbo-tl in en afgelopen maandag was alweer de eerste schooldag.
De klas was wel chill, aldus jongste spruit, alleen haar vriendengroep was opgesplitst. Zij alleen en haar beste vriend alleen, de rest van de groep zat nog wel bij elkaar. “Ai”, zei mijn lief, “‘ze hebben jullie uit elkaar gehaald. Jullie hebben het vorig jaar ook veel te gezellig gehad”.
Jongste spruit en haar beste vriend waren direct in actie gekomen en waren bij de leerlingcoördinator binnen gelopen met het verzoek of ze toch niet een paar lessen samen konden volgen. “Tja”, zei de leerlingcoördinator, “afgezien van het feit dat we vrijwel niet kunnen schuiven in de volle klassen, zijn jullie niet voor niets uit elkaar gehaald”.
En van die opmerking alleen werd ik al blij.
Niet om de hete brij heen draaien, maar gewoon zeggen waar het op staat. Vorig jaar te gezellig, teveel afleiding in de klas en ook veel te vaak eruit gestuurd? Dan heeft dat consequenties voor het jaar daarop. Niet om je dwars te zitten, maar om je de kans te geven dat je komend jaar ook daadwerkelijk je diploma haalt.
Ze vond het zelf trouwens wel opvallend dat ze tijdens de les al veel meer opgestoken had dan het jaar daarvoor, er was veel minder afleiding … én ze had zelfs aantekening gemaakt.
Laat dat examen maar komen. We zijn er (bijna) klaar voor.
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties