De jongste spruit in ons gezin gaat het eindexamenjaar vmbo-tl in en afgelopen maandag was alweer de eerste schooldag.

De klas was wel chill, aldus jongste spruit, alleen haar vriendengroep was opgesplitst. Zij alleen en haar beste vriend alleen, de rest van de groep zat nog wel bij elkaar. “Ai”, zei mijn lief, “‘ze hebben jullie uit elkaar gehaald. Jullie hebben het vorig jaar ook veel te gezellig gehad”.

Jongste spruit en haar beste vriend waren direct in actie gekomen en waren bij de leerlingcoördinator binnen gelopen met het verzoek of ze toch niet een paar lessen samen konden volgen. “Tja”, zei de leerlingcoördinator, “afgezien van het feit dat we vrijwel niet kunnen schuiven in de volle klassen, zijn jullie niet voor niets uit elkaar gehaald”.

En van die opmerking alleen werd ik al blij.

Niet om de hete brij heen draaien, maar gewoon zeggen waar het op staat. Vorig jaar te gezellig, teveel afleiding in de klas en ook veel te vaak eruit gestuurd? Dan heeft dat consequenties voor het jaar daarop. Niet om je dwars te zitten, maar om je de kans te geven dat je komend jaar ook daadwerkelijk je diploma haalt.

Ze vond het zelf trouwens wel opvallend dat ze tijdens de les al veel meer opgestoken had dan het jaar daarvoor, er was veel minder afleiding … én ze had zelfs aantekening gemaakt.

Laat dat examen maar komen. We zijn er (bijna) klaar voor.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder