Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?”

Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.”

Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom dan nog een hele bladzijde? Dat voelt echt zinloos!” Zucht.

Moeder: “Ik zie dat het je frustreert.”

Zoon: Pakt zijn potlood en begint te krassen. “Als ik die bladzijde niet zie, hoef ik ‘m ook niet te maken!”

Sommige kinderen leren top-down. Ze hebben eerst het grote geheel nodig voordat details zinvol voelen. Voor hen werkt herhalen zonder context averechts.

Blijven oefenen terwijl het al goed gaat… Waarom eigenlijk?

Kinderen weten niet dat herhalen bedoeld is om sommen te automatiseren, in plaats van ze steeds opnieuw uit te rekenen. Maar dat vertellen we er niet bij. Net zo min als waarom automatiseren zo belangrijk is: omdat sommen later moeilijker worden en ze dan moeten kunnen vertrouwen op wat ze al kennen.

Die context maakt het verschil. Zonder dat voelt oefenen als eindeloos werk, zonder doel. Maar mét dat inzicht? Dan groeit de motivatie.

Sommen automatiseren lukt overigens alleen als je kinderen cijferend laat rekenen. Alleen dán zijn de sommen tussen 1-20 en de tafels aan het gebruiken.

Hoe laat je een kind wél veel sommen maken zonder frustratie?

Laat ze elke dag één grote som – cijferend – uitrekenen!

  • 456.987.123 + 58.497.321
  • 87.954.615 × 4.587.813

Eerst schrikken ze misschien: “Zo groot?!” Maar daarna ontdekken ze iets bijzonders…

  • Ze breken de som op in kleinere stukjes.
  • Ze passen strategieën toe zonder het gevoel te hebben dat ze eindeloos herhalen.
  • Het wordt een uitdaging in plaats van een verplichting.

Want laten we eerlijk zijn: een hele bladzijde vol dezelfde sommen is saai. Maar één indrukwekkende som? Dat voelt als een missie!

O ja, cijferend rekenen is géén trucje … cijferend rekenen is een techniek!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Laatst was ik op een school van een van mijn cliënten om uitleg te geven over de Kernvisie methode. Terwijl ik sprak over deze andere, innovatieve benadering van leren, ontstond er een leuke discussie over het aanleren van taal en spellingsregels. Een simpele...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder