Waarom wij coachen onder schooltijd (en liever niet op school)

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Onze afspraken om kinderen met Kernvisie methode te helpen maken wij de hele dag door. Dit kan niet anders want wij moeten een praktijk kunnen voeren. Dat betekent dat dit ook vaak onder schooltijd gebeurt. Kan dat of mag dat wel?

Meestal geeft school daar even vrij voor. Tenslotte zijn we bezig om de leerresultaten omhoog te krijgen. De afspraken vinden om de drie weken plaats, dus een leerling mist niet elke week dezelfde les. De huisarts, tandarts en de orthodontist maken naar hartenlust afspraken en daar moet school vrij voor geven (maar daar leren ze niets ;-)).

Bovendien is het best wel leuk om onder schooltijd even geen school te hebben, dat vonden wij vroeger toch ook?

Na schooltijd moet een kind kunnen spelen! Het heeft tenslotte al de hele dag op school gezeten en nu ontspanning nodig.

Liever coachen we ook niet op school. Het is belangrijk om even uit de schoolsituatie te gaan om zo het belang van de coaching te onderstrepen. Niet even uit de les en daarna weer terug en over tot de orde van de dag.

Wij zeggen ook altijd dat we geen schooltje aan het spelen zijn, maar dat we je helpen om het leren makkelijker te maken. Weer een reden om het coachen los te koppelen van school.

Foto: Montserat Production

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder