We automatiseren niet via de klank-tekenkoppeling

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Deze stelling doet menig leerkracht, remedial teacher en intern begeleider van kleur verschieten, maar hij is wel waar. We automatiseren niet op basis van de klank-tekenkoppeling.

Dat wil overigens niet zeggen dat we de klank-tekenkoppeling dan maar gelijk met het badwater weg moeten gooien, want deze heeft wel degelijk een heel belangrijke functie.

Bij het aanleren van de letters (“dit is de naam van de letter en je kan ‘m zo uitspreken …”) zijn de naam en de klank van essentieel belang. Met deze kennis kun je namelijk woorden die je nog niet kent ontcijferen en uitspreken. En daarmee sla je precies de spijker op zijn kop. Nieuwe woorden die je nog niet kent kunnen niet geautomatiseerd zijn. Het zijn niet voor niets nieuwe woorden.

Woorden (woordbeelden) die geautomatiseerd zijn herken je in één oogopslag. Daarvoor hoef je niets te ontcijferen, die komen automatisch. Net zomin dat je de uitkomst van tafelsommen hoeft uit te rekenen, mits ze goed geautomatiseerd zijn.

De klank-tekenkoppeling is dus razend belangrijk bij de beginfase van het leren lezen en schrijven. Het opent de poort naar de wereld van het geschreven woord. Maar voor het automatiseren van het lezen en schrijven is het regelmatig in aanraking komen van (groepen) woordbeelden vele malen belangrijker.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder