Hoe werkt het nou in onze hersenen?

door Wim Bouman | Wetenschap

Wist u dat wij mensen worden geboren met uitsluitend een activiteit in onze rechterhersenhelft? Hierin zitten alle zaken, die wij nodig hebben om te kunnen overleven (lichaamsbesturing, emotie, creativiteit, ruimtelijk inzicht, ritme, kleur herkenning etc.).
In een proces tot ons tiende jaar wordt de linkerhersenhelft erbij betrokken. Hierin zit grofweg onze ratio (herkenning van tekens als cijfers, letters, woorden, volgorde, analyses, etc.). Mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebben een voorkeur om te denken met de rechterhersenhelft.

Veel informatie die kinderen op school krijgen, wordt zo aangeboden, dat deze via de linkerhersenhelft opgenomen moet worden. Dit is niet de sterke kant van het kind met een rechtsgeoriënteerde leerstijl.
Daarnaast wordt deze informatie vaak herhaald, om de kinderen te laten automatiseren. Maar het is nog steeds niet de sterke kant van het kind met een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Een kind of volwassene met een rechtsgeoriënteerde leerstijl moet altijd een omweg maken om de informatie te begrijpen. Dit vraagt veel van een kind (en ook van een volwassene). Het kost niet alleen extra energie, de kans is groot dat er fouten gemaakt worden.

De Kernvisie methode zorgt ervoor dat de informatie wel via de rechterhersenhelft binnen komt. Door een plaatje te maken van bijvoorbeeld een woordbeeld, kan de informatie opgeslagen en gereproduceerd worden. Iemand met een rechtsgeoriënteerde leerstijl kan dus wel degelijk automatiseren!

Als een kind met een rechtsgeoriënteerde leerstijl de informatie op de juiste manier krijgt aangeboden en deze bewust opslaat, kan het net zo goed leren en automatiseren als ieder ander. Het kan toegepast worden bij het lezen, maar ook bij het leren van tafels, rekenen, topografie en andere zaken.

_Een eenvoudige aanpassing. Waarom niet?_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder