Hoezo bewezen?

door Wim Bouman | Wetenschap

Er zijn zo door het jaar heen verschillende evenementen of bijeenkomsten waar ik beleidsmakers en conculega’s tref. U weet wel wat ik bedoel, reguliere dyslexiebehandelaars. Zodra ze weten met wie ze in gesprek zijn, volgt de vraag: ‘Is dat wel wetenschappelijk bewezen?’ en proberen ze het gesprek te verlaten. Wat op zich eigenlijk al grappig is, vooral als je bedenkt dat de reguliere dyslexiebehandelaars de afgelopen jaren niet in staat zijn gebleken om de overheid cijfers aan te leveren over de effectiviteit van hun behandelingen.

Wat jammer is, is dat beleidsmakers en ook verzekeraars zich verschuilen achter de wetenschappelijkheid van allerlei behandelingen. Alles wordt tegenwoordig opgehangen aan wetenschappelijk bewijs, maar het is een schijnveiligheid. Want hoe wetenschappelijk zijn die eigenlijk? Hoe hard is de waarheid, die deze onderzoeken ons willen doen geloven?

Ik wil graag een video met je delen van prof. dr. Yvo Smulders. Hij is hoogleraar Interne Geneeskunde bij het VU medisch centrum en kijkt ook buiten zijn vakgebied naar het functioneren van de wetenschap.
Tijdens het NTvG Podium van 11 januari 2012 pleitte hij voor een realistische kijk op bewijsvoering in de geneeskunde. Epidemiologisch bewijs is namelijk lang niet altijd zo ‘hard’ als beleidsmakers en verzekeraars wel eens willen doen voorkomen.

In de geneeskunde wordt veel met epidemiologisch bewijs gewerkt: Door grote groepen mensen te onderzoeken en de uitkomsten samen te vatten ontstaat een bepaald beeld dat voor ‘waar’ wordt aangenomen. Hieraan refereren de diverse richtlijnen en standaarden waarin staat hoe te handelen bij bepaalde ziekten en klachten.

Het, uit deze onderzoeken verkregen, bewijs is vaak onjuist, niet vertaalbaar naar de patiënt/cliënt, niet doorslaggevend voor goede zorg en soms zelfs helemaal afwezig! Daarnaast hebben we de afhankelijkheid van sponsors van onderzoeken. Smulders toont een mooi voorbeeld over de uitkomst van onderzoeken die al dan niet gesponsord zijn.

Op de vraag of epidemiologisch bewijs de norm moet zijn voor een goede behandeling volgt een duidelijk ‘Nee’, want alleen de gemiddelde patiënt/cliënt die ook precies in de testgroep past kan hierbij baat hebben. Voor alle andere patiënten/cliënten geldt dit dus niet. Tja, vandaar dat in onze branche de reguliere dyslexiebehandelingen kinderen met andere etiketten zoals add en adhd uitsluiten. Jammer, want juist die combinaties komen zo vaak voor. Gelukkig kunnen ze wel bij de Kernvisiecoaches terecht.

In mijn vorige blog vertelde ik al, dat Kernvisie methode twee onderzoeksvragen uit heeft staan als afstudeeropdracht voor studenten, om op die manier de wetenschappelijke onderbouwing vast te leggen. Om in gesprek te geraken met overheid en verzekeraars kun je er bijna niet onderuit. Onze maatschappij zit nu eenmaal zo in elkaar.

Dus aan de ene kant willen we toch graag dat de onderzoeken worden opgepakt, maar aan de andere kant weten we het eigenlijk al. Dat zien we elke keer wanneer er weer een kind met een opgewekt koppie voor de deur staat om nieuwe kennis te komen halen. Kennis die dicht bij de natuur van het kind ligt en daarom zo makkelijk geïntegreerd kan worden in het leersysteem van het kind.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder