Is dyslexie een afwijking?

door Wim Bouman | Wetenschap

De wetenschap zegt: _“Dyslexie is een neurologische afwijking in de samenwerking tussen de twee hersenhelften. Hier blijf je je hele leven last van houden. Door middel van remedial teaching en extra aandacht kan hier wat verlichting in gebracht worden.”_

Laten we eens om ons heen kijken. Wanneer we heel Europa nemen en we delen het aantal dyslecten door het aantal landen, dan krijgen we een gemiddelde per land. Nederland komt ruim boven dit gemiddelde uit. Engeland zelfs nog hoger. In Italië en Turkije komt “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie nauwelijks voor. Wat gek, hebben zij daar dan geen last van neurologische afwijkingen? Nee, het heeft gewoon te maken met de complexheid van de taal. Veel woorden die het zelfde klinken (of juist niet) of lijken maar een heel andere uitleg krijgen. Denk maar even aan *mij* en *mei*. Of in het Engels: *laughter* en *slaughter* . Twee woorden, die qua woordbeeld op elkaar lijken, maar als woord toch heel erg anders zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat in Noord-Nederland meer dyslecten voorkomen, dan in het midden van het land. Naarmate je meer naar het zuiden gaat neemt het aantal dyslecten weer toe.
Zijn er in het zuiden of noorden meer mensen met een neurologische afwijking? Welnee, in het noorden en zuiden spreekt men in het dagelijks leven de Friese taal of dialect.

Met het leren van de Nederlandse taal steunen wij sterk op onze spraak. Wanneer je dialect spreekt kan je dus niet steunen op je spreektaal en wordt het daardoor moeilijker om Nederlands te leren. Visueel ingestelde mensen hebben hier nog meer last van omdat zij niet automatiseren door middel van herhalen, zoals school ons dat leert. De meerdere gedachtestromen verstoren dat proces. Door zich te focussen op woordbeelden en deze bewust op te slaan in het langetermijngeheugen kunnen dyslecten toch grote sprongen voorwaarts maken in hun taalbeheersing.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder