Vermogen van baby tot onderscheiden toonhoogte voorspelt dyslexie

door Wim Bouman | Wetenschap

Bovenstaand onderzoek werd recentelijk gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Cortex.

Baby’s die goed verschillende toonhoogten kunnen onderscheiden, zullen later goed kunnen lezen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit van Jyväskylä. Baby’s die nauwelijks reageren op verschillende geluiden, maken meer kans later dyslectisch te worden.

Onderzoekers hebben bij slapende baby’s geluiden afgespeeld die verschilden in toonhoogte. Intussen maten zij de activiteiten in de hersenen. De baby’s werden verdeeld in 2 groepen: de ene groep met een bekend risico op het ontwikkelen van dyslexie (!), de andere als controlegroep.

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat baby’s van wie de hersenen duidelijk reageerden op de verschillende toonhoogten beter lezen op school, dan de baby’s die geen verschillende reacties lieten zien op de verschillende toonhoogten. Deze groep worstelde meer met het leren lezen op de basisschool.

De twee groepen zijn al curieus, schijnbaar bestaan er baby’s met een bekend risico op het ontwikkelen van “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie. Waarschijnlijk dikke baby’s (“zie eerder artikel”:http://www.leertalent.nl/articles/11/grote-baby-heeft-meer-kans-op-adhd-echt-waar).

Uit de bevindingen líjkt duidelijk te worden dat het vermogen om te leren lezen samenhangt met het vermogen om verschillende toonhoogten te onderscheiden. Ik constateer in mijn praktijk, dat dyslectische kinderen nou niet echt een voorkeur hebben om hun auditieve systeem te gebruiken. Dit verklaart dat zij niet zo reageren op tonen (hoog of laag zal niet uitmaken). Maar om nu deze stelling te deponeren is wel erg generaliserend.

Als dit dus het wetenschappelijke bewijs is, waarom bestaat er dan zo’n bloeiende handel in Daisy spelers (voorleesapparatuur met terugspoelmogelijkheid)?

_Dyslexie is handel!_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder