Stampen werkt niet

door Wim Bouman | Nieuws, Wetenschap

Hoeveel vertrouwen moeten wij hebben in de wetenschap als men jarenlang heeft verkondigd dat dyslexie een leerstoornis (neurologische afwijking) is en men nu beweert dat het komt door slecht onderwijs?

Dyslexie ontstaat door slecht onderwijs. We moeten terug naar het stampen, aldus hoogleraar Anna Bosman.

Terug naar het stampen. Stampen van wat? Spellingsregels? Als wij volwassenen schrijven zijn wij vrijwel niet bezig met spellingsregels, de regels rondom de tegenwoordige en de verleden tijd en het voltooid deelwoord daargelaten. Volgens mij is er daarnaast maar één regel die we gebruiken als we eventjes twijfelen en dat is de regel van de lange en korte klank. Over het algemeen schrijven we iets op, kijken ernaar en soms zien we iets dat er een beetje vreemd uitziet. We veranderen het, waarna het goed is. We hebben dat wat geschreven was, vergeleken met het woordbeeld in ons hoofd. Het draait om woordbeelden. Het is een illusie om te denken dat als je een regel kent, je opeens alle woorden goed gaat schrijven.

75% van de kinderen verlaat de basisschool met een goede kennis van de Nederlandse taal. Dit komt niet door kennis van de spellingsregels, maar door het herhalingsprincipe van het werkboek waarin de woorden voorkomen die bij de spellingsregels horen.

Op 15 maart 2015 publiceerde prof. Dr. Maximillian Riesenhuber, neurowetenschapper bij het Georgetown Medical Center in Washington, D.C., de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek. De conclusie was, dat wij helemaal niet automatiseren op basis van spellingsregels en klank-tekenkoppeling, maar dat neuronen in een klein deel van ons brein de woordbeelden herkennen en daarmee automatiseren.

Ook de methodieken bij het rekenen zijn de verkeerde weg ingeslagen. Nadat de kinderen vanaf groep 3 de sommen tussen de één en de twintig hebben geleerd en vanaf groep 4 de tafels, gaan ze verder met inzichtelijk rekenen. Hierbij worden de sommen uit elkaar getrokken en worden de uitkomsten van de sommen tussen de één en de twintig en van de tafels niet meer toegepast waardoor de automatisering niet ontstaat en/of na verloop van tijd wegvalt. Dit is ook de reden waarom het voortgezet onderwijs zo klaagt over de rekenkwaliteit van hun leerlingen. Het is niet het onvermogen van de kinderen dat ze niet goed kunnen rekenen, maar de methode is niet in staat geweest om de basisautomatisering in stand te houden.

Er is een groep kinderen waarbij het herhalingsprincipe (stampen) niet afdoende werkt. Deze kinderen krijgen het label dyslexie en/of dyscalculie. Echter wanneer we hen de woordbeelden of sommen actief laten inprenten (Kernvisie methode), zien we dat juist zij hiermee uitstekend automatiseren. Dit komt doordat zij een andere leerstijl hebben, een leerstijl die niet goed past bij de wijze waarop school de lesstof aanbiedt. Dit heeft niets te maken met slecht onderwijs, maar met het feit dat de methode niet past bij het kind.

We moeten kijken naar de methodes en de strikte protocollen en procedures waarbinnen leerkrachten dienen te functioneren. Dit beperkt hen namelijk in goed en kindgericht onderwijs.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder